Bilden är tagen på Sommarkrysset i somras.  Fotograf: Kitty Lingmerth
Bilden är tagen på Sommarkrysset i somras. Fotograf: Kitty Lingmerth

Boka Sveriges nya stora jazzstjärna Amanda Ginsburg!

Efter flera framgångar på Sommarkrysset, Sveriges Radio och festivaler i sommar är Amanda Ginsburg nu redo att möta ny publik!

”Med ett självklart och sömlöst samspel bildar de en lyhörd fond för hennes berättande, samtidigt som de också tillåts ta ut svängarna. I centrum finns dock alltid Amandas varma vokala uttryck, som på ett chosefritt och naket sätt lockar in lyssnaren i hennes låtvärld.” - Musikjournalisten Anders Lundquist

I våras blev Amanda Ginsburg signad av en av Sveriges största jazzbolag Ladybird / Naxos. Sen dess har karusellen tagit fart. I maj släppte Amanda sin låt "Havsmelodi" som tog sig in på Sveriges Radio P4, P1 Jazzradion, P1 Klingan, Skärgårdsradion och flera andra närradiostationer. Situation Sthlm, Searching Magazine, och På Kryss gjorde reportage om låten och många besökare efter Askersunds Jazzfestival menade att Amanda är Sveriges nya jazzstjärna. Sommaren avslutades på ett fullsatt SommarkryssetGröna Lund. Inom kort släpps Amandas debutalbum.

Amanda är uppvuxen i Stockholm, ett sladdbarn i en stor musikalisk familj. Trots att hon har studerat musik sen hon var tio kom drömmen om en musikkarriär först efter studenten. Sedan examen från Kungliga Musikhögskolan i Stockholm har projektet fått växa fram tillsammans med några av de musiker hon mött under sin utbildning.

Lyssna på Havsmelodi här: https://soundcloud.com/amanda-ginsburg/havsmelodi/s-NOs0t

Havsmelodi på Spotify: https://open.spotify.com/track/2pb0rmnMLS9PebZLntyJ9C

Lyssna på alla Amandas låtar: https://soundcloud.com/amanda-ginsburg/sets/vargtimma/s-nDwjv

Boka Amanda Ginsburg i höst/vinter 2017 och vår/sommar 2018.

Spelningar just nu:

Folklore Centrum - 21 september