3 Gånger Pinter

TeaterVerket ger Tre gånger Pinter! Tre kortare stycken av Harold Pinter. Makt, hot, förtryck, cynism och rädsla är ledord för föreställningen. I Svenska Akademiens motivering till Pinters Nobelpris sägs att han "frilägger avgrunden under vardagspratet och bryter sig in i förtryckets slutna rum". En motivering som väl speglar uppsättningen.

Tre gånger Pinter

- Den nya världsordningen
- Presskonferens
- Partytime

De tre styckena speglar var för sig och tillsammans makt, hot, förtryck, cynism men också rädsla bland människor som lämnat ett civiliserat samhälle bakom sig.

Tre gånger Pinter handlar egentligen om fem gånger Pinter. Vad det innebär är en överraskning som publiken kommer att få del av under föreställningarna. Vi kommer att använda hela Teaterverket som spellokal, dvs scenen, foajén och "lilla reprummet".

Regisserar gör Håkan Fohlin.

Håkan står också på scenen tillsammans med Lars Ahlin, Berit Karlsson, Maggie Norheden, Bärbel Vall, Ann Frövall, Börje Olsson, Petter Wikström och Åke Hedbom.

Den nyskrivna musiken står Filip Roumeliotis för.

Olle Olsson sköter ljuset.

Ensemblen har tidigare spelat Harold Pinter. Bl.a. det år Pinter fick Nobelpriset i litteratur - "Det ska vi fira" (Celebration)

Genrep: 14 mars kl 19
Premiär: 15 mars kl 19
Föreställningar: 16, 17, 21 och 22 mars kl 19
Plats: TeaterVerket, Västmannagatan 54

Kontakt:
Håkan Fohlin, regissör, tfn 073 766 32 00
Åke Hedbom, produktionsansvarig, tfn 0723 12 42 00

TeaterVerket är ett medlemsdrivet obundet kulturnätverk grundat 2005 som vill erbjuda sina medlemmar ett rum där de får möjligheten att inte bara konsumera kultur utan också vara en del av skapandet av kultur. TeaterVerkets ambition är också att tillföra Stockholms teaterscen kvalitativ nyskapande scenkonst.

TeaterVerket har karaktären av plantskola, och experimentverkstad. Här kan nya spännande teatergrupperingar, regissörer, skådespelare och utövare av scenkonst prova sina vingar. Ta ut svängarna. Därför är det mycket stor bredd på våra produktioner.

För frågor om TeaterVerket eller deras verksamhet går det bra att kontakta Johan Selander på 070-6604914 eller johan@teaterverket.se

Det går också bra att komma på något av TeaterVerkets informationsmöten som hålls en gång i månaden. Dessa annonseras i nyhetsbrev eller via Facebooksidan. Nästa planerade informationsmöte är 25/2 kl 18 i TeaterVerkets lokaler på Västmannagatan 54.

• pinter
  • presskonferens