49 designers, 290 besökare, två exklusiva visningar & två succéer

Ungt Mode Fashion Show -16 @Kungliga Operan och sommarskola är över för i år. De första bilderna och intervjuerna är publicerade från modevisningen 12 augusti på Operans Guldfoajé. Inför årsskiftet välkomnar Ungt Mode nya spännande samarbeten inom mode- och hållbarhetsbranschen.

Nu laddar Ungt Mode om inför att skala upp.

- Efter två fantastiska visningar tillsammans med 49 ungdomar, Operan och alla våra samarbeten känns det lätt: nu skall Sveriges nya modeskola ha verksamhet året om. Vid årsskiftet startar vi en vuxenutbildning för 19 – 25 åringar som brinner för mode och hållbarhet. Det känns hur bra som helst, säger Halema Dahie, Ungt Modes verksamhetsledare.

De första pressbilderna ligger på Ungt Modes hemsida, ungtmode.se/press

Intervjuer, video och reportage finns på Facebook-sidan, facebook.com/ungtmode.

Ungt Mode och pressbilder:

Staffan Hjalmarsson, delad verksamhetsledare

staffan@ungtmode.se, 073 9199683

Kungliga Operan:

Torbjörn Eriksson, press- och informationschef

torbjorn.eriksson@operan.se, 0706 344353

FAKTA

Samarbetet är i linje med regeringens uppdrag till Kungliga Operan att bredda sin publik och jobba aktivt med hållbar utveckling. Det är ett fokus som Operan delar med Ungt Mode som sedan flera år har arbetat med den internationella överenskommelsen om hållbar utveckling, ISO 26000.

UNGT MODE

• Ungt Mode, Sveriges nya modeskola, gör modebranschen bred och hållbar.
  • Ungt Modes året-runt-utbildning drivs tillsammans med Mediagymnasiet i Stockholm Fashion District och startar 2017.
  • Varje sommar erbjuds ungdomar 13 – 19 år en kostnadsfri sommarskola i mode och hållbarhet.
  • Sommarskolan 2017 planeraras för 216 ungdomar.
  • Skolan jobbar i nära samarbete med modebranschen och –skolor. Målet är att ungdomar från ytterstaden skapar sig en karriär inom mode och hållbarhet.
  • Ungt Mode finansieras av Allmänna Arvsfonden och genomförs tillsammans med Kungliga Operan, Spalt Pr, Beckmans Designhögskola, Konstfack, Modeskolan Sthlm, Farsta Grundskola, Bredängsskolan, Fisksätraskolan, Hässelby Villastads skola, Karsby International School, Kvickentorpsskolan, Rödabergsskolan, Subtopia, Csilla Vincefi, Klump, Swedish Fashion Council, Botkyrka kommun, Nacka kommun, Stockholms Stad, Animal Spirits, Ohlssons Tyger, Textilcentrum och Tygverket.
  • ungtmode.se, @ungtmode

KUNGLIGA OPERAN

• Kungliga Operan är Sveriges nationalscen inom opera och balett.
  • Operan har som uppdrag från staten att bl.a. stå på högsta nivå när det gäller utveckling, förnyelse, konstnärlig kvalitet samt hantverksskicklighet i ateljéer och verkstäder.
  • Vidare ska Operan nå en så stor publik som möjligt och ska sträva efter att nå nya publikgrupper och på olika sätt öka tillgängligheten.
  • I uppdraget ingår även att Operan ska samverka med andra aktörer för att utveckla verksamheten och i detta ingår att verka för att ideella organisationer och andra delar av det civila samhället involveras.
  • operan.se, @kungligaoperan

• opera
  • ungt mode
  • kungliga operan
  • sveriges nya modeskola
  • ungtmode
  • kungligaoperan
  • sverigesnyamodeskola

Kulturdirekt är samlingsplatsen för Stockholms fria kulturliv. Vi finns på webben och i informationsdisken på KulturhusetStadsteatern vid Sergels torg. Vårt primära mål som medlemsförening är att göra steget mellan Stockholmsregionens kulturarrangörer och dess kulturkonsumenter kortare. I en demokratisk plattform för det fria kulturlivet, engagerar vi oss för att alla medlemmar ska ges likvärdig möjlighet att exponeras i ett relevant och kvalitativt forum.