A Personal Journey av Lisette Merenciana i Husby Konsthall

Lisette Merenciana i Husby Konsthall, 6-28 oktober 2012

Nästa utställning i Husby Konsthall blir med den holländske konstnärinnan Lisette Merenciana som visar sitt videoverk A Personal Journey.

Gäster:
PROSA DEBATA:
”A performance collective that creates 'Raw Live Sounds'. A raw folk, rock, experimental music manifesto by Manuela von Prosa & Roberto Debata.”

Verket består av 6 filmer gjorda från 1998 till 2012.

Verken kommer att visas i en rumslig installation i konsthallen. Installationen gestaltar vår nostalgiska beröring av vardagsrum, med tidens synliga förflyttning i stil och mode, men med tv:n som den fasta punkten i rummet. Verkligheten består men det som visas på skärmen innebär en resa, olika för varje betraktare.

Filmerna är indelade i tre ämnen:

1. Minnen: (Redigerad deokumentation av reseupplevelser)
MUSIC IS HELL, S-HOME, COLD-1, MARRIAGE IN THE PARK

2. Kommunikation: (Vår dagliga kommunikation vilar på ett moln av virrvarr.)

OBEDIENCE
3. Instruktion: (Lärandets process och sanning.)
SWIMMING IS ART (inspirerad av den hollänske konstnären Roy Kahmann’s verk ‘Swimming is not art’).

Lisette Merenciana arbetar som konceptuell konstnär, regissör, skådespelerska, författare och filmmakare. Hon har ställt ut sina verk på museer och gallerier internationellt. Hon har studerat på bland annat Amsterdams konstakademi, The School of Visual Arts i New York och Stockholm Digital Graphics Academy.

Under sin vistelse i New York mötte hon Jonas Mekas, som anses vara den amerikanska avant gardefilmens ”gudfader” och han blev hennes mentor och är en av hennes största inspirationskällor.

ARTIST STATEMENT:
Lisette utforskar den spontana integriteten kring generell och innesluten estetik.

Hon interagerar med, och utmanar sina personliga dilemman genom att använda och experimentera med olika blandade medieelement. Belysning, skuggor, färger, ljud, drama, grafik är de viktigaste ingredienserna i hennes arbeten som leder fram mot ett fruset vulkaniskt utbrott.

"Jag hungrar efter nya utmaningar" Lisette Merenciana

För mer info kontakta Husby Konsthall.
Tel: 08-751 11 88 eller via mail: info@husbygard.nu

• vernissage