Årets nominerade till Tempo Pitch

Nu släpper vi de sex projekten som tävlar om 75 000 kr i samproduktionsmedel. Bland de nominerade finns Clara Olaussons JAKTEN PÅ HUGO där regissören vill spåra upp sin våldtäktsman eftersom hon är övertygad om att det skulle bli ett minst sagt intressant samtal. Hela programmet släpps kl 12 den 8 februari på www.tempofestival.se

För femte året i rad arrangeras Tempo Pitch där sex dokumentärfilmsprojekt tävlar om 75 000 kr i samproduktionsmedel. Finansiärer är SVT Dokumentär, Filmregion Stockholm-Mälardalen och Svenska Filminstitutets dokumentärfilmskonsulent.

Tävlingen avgörs inför publik den 7 mars 15.30-18.00 på Bio Rio.

Bland de nominerade projekten finns HÖR MINA ORD SOM STÅR RAKA, HÅRDA av Gunnar Hall Jensen om rörelsehindrade Håkan vars vardag präglas av motstånd, men framför allt av magisk poesi.

I Clara Olaussons JAKTEN PÅ HUGO vill regissören spåra upp sin våldtäktsman eftersom hon är övertygad om att det skulle bli ett minst sagt intressant samtal.

Alla nomineringar:

HOTELL KRISTINEBERG av Roxane von Gerber Hedayat & Moa Kjellstrand
HÖR MINA ORD SOM STÅR RAKA, HÅRDA av Gunnar Hall Jensen
JAKTEN PÅ HUGO av Clara Olausson
PETER & PETRA av Johanna Aust
PINNEN av Lars & Elin Berge
TYSTNADENS SPRÅK av Frans Huhta Karlsson

Programsläpp
Hela programmet till årets Tempo släpps på fredag 8 februari kl 12.00.  För pressackrediteringar, bilder eller övriga frågor, kontakta Ulrika Bandeira press@tempofestival.se

Tempo Dokumentärfestival är Sveriges största festival för dokumentär film, radio, foto och samtal och startade 1998. Festivalen äger rum varje år I mars med ca 100 filmer, radiodokumentärer och seminarier och lockar årligen runt 10 000 besökare. Tempo Dokumentärfestival arrangerar även förhandsvisningar och specialprogram samt skolbio och workshops för unga året runt. Nästa Tempo äger rum 5-10 mars 2013 på biograf Victoria, Bio Rio, Moderna mu seet och Galleri Kontrast.

• tempo dokumentärfestival
  • kultur