Aniara Inspirerad av Harry Martinson på Turteatern

NYPREMIÄR 3 NOVEMBER PÅ TURTEATERN

ANIARA Inspirerad av Harry Martinson
I ett apokalyptiskt drömspel håller jorden på att gå under i atomkrig och miljöförstöring. Ett sista hopp finns ombud på Goldonder-skeppet Aniara som står redo för avfärd.

Turteaterns konstnärliga ledningstrojka har tillsammans med tre konstnärer skapat ett audiovisuellt universum där ljud, ljus, scenografi och skådespeleri samverkar i en fri tolkning av Harry Martinsons versepos. Ett genreöverskridande allkonstverk där den konstnärliga upplevelsen står i centrum.
Var beredda!

Nypremiär 3 november kl 19 på Turteatern
se speldagarna på hemsidan.
För mer information, biljetter, kontakt: 08 659 89 00, infoturteatern.se www.turteatern.se

Hur kunde kärnkraften förvandlas från hot till gyllene lösning? Har tiden börjat närma sig för jordens undergång? Finns liv på andra planeter?
När vår jord rör sig mot en mental och fysisk istid, när kärnkraftens hot har förvandlats till ett grönt alternativ och när frågan om en människas värde blivit aktuellare än någonsin vill vi ställa några uppriktiga frågor till några som kan veta.

Samtal i rymdbaren innan avfärden med ANIARA
Innan avfärden med Aniara, samlas vi i rymdbaren. Teater bjuder kärnkraftsforskare, präster, moralfilosofer, rymdforskare till samtal och ger dig möjlighet att ställa de frågor som gnager i dig innan vi lämnar jorden…

Vad skulle det innebära för mänskligheten att tvingas evakuera Jorden?
Ett filosofisk samtal med Karim Jebari, filosof och doktorand i filosofi på KTH kring frågor som: Vad är mänskligheten? Vilka är medlemmar i den? Vad är värdefullt hos mänskligheten? Vad är inte det? Vad kan vi ändra hos oss själva för att göra oss bättre? Varför bör vi bry oss om dessa frågor?
Torsdag 11 nov & Lördag 13 nov

Framtidens liv i rymden!
Ett samtal om aktuell rymdforskning med Lennart Nordh, astronom från Stockholms universitet, och enhetschef för forskningsenheten på Rymdstyrelsen samt ordförande för programrådet för rymdforskning inom det Europeiska rymdorganet, ESA.
Torsdag 4 november & Torsdag 2 december

Svensk kärnkraft och svenska kärnvapen!
Kalle Grandin, föreståndare och professor vid Centrum för vetenskapshistoria,
Kungl. Vetenskapsakademien samtalar kring den historisk bakgrund för kärnenergin, varför Sverige har satsat på kärnkraft och hur ett motstånd först mot svenska kärnvapen och efterhand mot kärnkraft vuxit fram.

Onsdag 17 november & Onsdag 24 november
Flera datum med intressante samtaler kan ses på vår hemsida: www.turteatern.se.

Fotograf: Erika Magnusson.

• aniara