BIRKAGÅRDEN 100 ÅR – PROGRAM 20-25/10

Sveriges första hemgård, Birkagården, fyller 100 år i oktober och detta kommer att firas med ett fullspäckat program och aktiviter för alla åldrar. Bland annat kan man besöka tant Bruns marknad, prova på kurser, se utställningar och gå på intressanta föreläsningar.

Huvudsyftet med Birkagården uttrycktes av Natanael Beskow: "Birkagården vill bereda människor från olika arbetsområden och samhällslager tillfälle att mötas som likar och dela med sig till varandra av sin livserfarenhet. Birkagården har till uppgift att bedriva social och kulturell verksamhet och skall söka möta behov och önskningar i ett föränderligt samhälle”. Detta budskap ligger till grund för all verksamhet på Birkagården och så även för planeringen av firandet.

Firandet kommer att inledas med Öppet Hus lördagen den 20 oktober kl. 11-16. Under dagen kommer det finnas godsaker att köpa på Tant Bruns marknad, möjlighet att åka häst och vagn på Karlbergsvägen, prova på kurser som keramik och grafik, lyssna på Storsångsamling med Birkagårdens förskolebarn samt se film om Birkagårdens verksamhet nu och då.

”Jag vill även slå ett slag för Elsa Beskows Sagoverkstad – Blomsterfesten”, säger Sara Öhman, projektledare på Birkagården. ”Det är en förtrollad värld dit alla barn välkomna att lyssna på Elsa Beskows berättelser, pyssla och prova kostymer.” Sara rekommenderar dessutom föreläsningen om kvinnorna på Birkagården som börjar kl. 13.30: ”Ronny Bengtsson från Fritidsforum beskriver de färgstarka kvinnorna som verkat och haft stor betydelse för Birkagården, men som ofta hamnat i skymundan. Sen är det mycket annat spännande som sker i huset, dels under lördagen, men även veckan efter”, avslutar Sara.

Måndag-torsdag kommer att delas upp i olika 10-tal, med aktiviteter anpassade för dessa. Det bjuds på stumfilmsvisning, stadsvandring, musik, fotoutställning och hemvändarkväll med öppen scen, bildvisning och gemenskap för att nämna några. Allt sker i Birkagårdshuset på Karlbergsvägen 86, om inget annat anges och ”först till kvarn-principen” gäller!

För mer detaljerad information, se det bifogade programmet.
Ladda ner här....

För bilder och mer info se www.birkagarden.se/press

Sara Öhman
Kommunikatör/projektledare