Dancing Men – en utställning om män och dans öppnar på Dansmuseet

– Redan för flera år sedan när jag såg filmen Billy Elliot föddes idén att göra en utställning om män som dansar och varför det finns så många fördomar om dem. Killar kan dansa hiphop utan att någon ifrågasätter deras manlighet eftersom det handlar om en maskulint kodad dans men så fort en kille dansar balett i trikåer blir det laddat, säger curator Erik Näslund.

Balett associeras ofta med något feminint men så har det inte alltid varit. Utställningen visar till exempel hur männen helt dominerade balettscenen på 1700-talet och senare konkurrerades ut av romantikens ballerinor på tå.

– Vi visar några juveler ur våra egna samlingar som Jean Cocteaus affisch av Vaslav Nijinsky och Nils Dardels porträtt av Jean Börlin. De ryska legenderna Rudolf Nureyev och Mikhail Baryshnikov har en given plats i utställningen liksom det nya stjärnskottet Sergei Polunin. Och så den enastående Zlatan förstås, hans berömda mål mot England 2012 kan bara utföras av en stor danskonstnär!

I vår tid har populärkulturens danstjärnor som Fred Astaire, John Travolta och Michael Jackson bidragit till att luckra upp fördomarna kring män som dansar och vi kan där se en ny tillåtande maskulinitet. Ett fotbollslag i Östersund tränar balett för att bli bättre i sitt spel, unga killar imiterar popgruppen FO&Os danssteg och fler pojkar än flickor söker till Royal Ballet School i London.

– Nu vågar till och med fem medelålders män från Tornedalen dansa bastubalett i tv, för att inte tala om herrarna i Let’s Dance, säger Erik Näslund.

Dancing Men pågår på Dansmuseet 21 april – 20 augusti 2017 och kostar 80 kronor att besöka. Fri entré t.o.m. 18 år. Öppen visning söndagar 13.00 ingår i entrébiljetten.

Pressfrukost fredag 21 april 10.00. Svara senast onsdag 19 april till: linnea.isaksson@dansmuseet.se. Vänligen notera att ackreditering krävs för att närvara på pressvisningen.

För högupplösta pressbilder besök Dansmuseets webbplats: http://www.dansmuseet.se/sv/press/aktuell-utstallning/

För mer information kontakta Dansmuseets kommunikatör: linnea.isaksson@dansmuseet.se 08-441 76 53