Den skalliga primadonnan inviger årets Tempo Dokumentärfestival

Tolv svenska långfilmsdokumentärer har nominerats till tävlingen Tempo Documentary Award. Den skalliga primadonnan är ett nära porträtt av Kim Anderzon, en feministisk förebild som blev en av vår tids största skådespelare. Som skapade sig ett liv där teatern stod över både relationer och familj. Och så kom cancern. Filmen öppnar festivalen och får därigenom världspremiär. Bland övriga premiärer finns Brev till en seriemördare, en gastkramande berättelse om mördaren Peter Mangs och om Sverige av idag; Efter Inez följer ett föräldrapar som förlorat sitt helt nyfödda barn, samt Hjärta Norsjö som handlar om två femtonåriga tjejkompisars liv i en norrländsk avfolkningsbygd och deras drömmar om framtiden.

De nominerade filmerna i Tempo Documentary Award 2017:

Brev till en seriemördare av Manal Masri

Citizen Schein av Maud Nycander, Jannike Åhlund & Kersti Grunditz Brennan

Den skalliga primadonnan av Fredrik Egerstrand & Tintin Anderzon

Efter Inez av Karin Ekberg

Hjärta Norsjö av Sophia Josephson & Lisa Josephson

Horungen av Knutte Wester

I Called Him Morgan av Kasper Collin

Ouaga Girls av Theresa Traoré Dahlberg

Shapeshifters av Sophie Vuković

Systrar bakom galler av Nima Sarvestani

The Return av Zahavi Sanjavi

Trafikljusen blir blå imorgon av Ragnhild Ekner

Tempo Documentary Award arrangeras i samarbete med Svenska Filminstitutet och Influence Film Club. Priset är 75 000 kronor och går till filmens regissör.

Samtliga nominerade filmer visas under Tempo Dokumentärfestival 6–12 mars, 2017. Priset delas ut till vinnaren på avslutningsgalan lördagen den 11 mars.

Hela festivalprogrammet och biljetter släpps den 8 februari på tempofestival.se

Foto: Den skalliga primadonnan/Folkets Bio

Presskontakt/pressbilder
:
Sara Henrikson, 072-734 73 59, sara.henrikson@tempofestival.se

Den 18:e upplagan av Tempo Dokumentärfestival äger rum den 6-12 mars 2017 på biograf Victoria, Filmstaden Söder, Bio Rio, Hornhuset, Debaser Strand, Barbro, Moderna Museet, Reflexen i Kärrtorp, Mångkulturellt Centrum, Biokällan Märsta, Finlandsinstitutet och Centrum för fotografi. Tempo Dokumentärfestival är Sveriges största festival för dokumentära uttryck. Sedan grundandet 1998 presenteras dokumentärer från hela världen som annars inte skulle nå en svensk publik och Tempo utgör ett unikt forum för att samlat presentera dokumentära verk över genregränser – film, radio, foto och mer experimentella uttrycksformer. Tempo är också forum för dokumentärbranschen och arrangerar en rad branschrelaterade aktiviteter som work in progress, workshops, seminarier och Tempo Pitch.