DRAMALABBETS FESTIVAL FÖR NY DRAMATIK, med urpremiär för Lillami$$rudeyardkipplingS01E01.mp4

DRAMALABBETS FESTIVAL FÖR NY DRAMATIK, med

urpremiär för Lillami$$rudeyardkipplingS01E01.mp4

Dramalabbet bjuder in till Festival för ny dramatik - en hyllning till samtidskommenterande texter, nya dramatiker, och experimentella former för gestaltning. Det blir urpremiär för Dramalabbets höstproduktion Lillami$$rudeyardkipplingS01E01.mp4, av och med Stina Kajaso. I Dialogakuten skrivs och skapas sju korta verk i blixtfart utifrån ett högaktuellt tema. Festival för ny dramatik pågår mellan 3-11 december.

Festival för ny dramatik är en del av Dramalabbets profilarbete, att lyfta nya sätt att skriva dramatik och skapa scenkonst. I programpunkten Dialogakuten får t.ex. sju dramatiker sju dagar på sig att skriva dialoger på ett givet tema taget från nyhetsflödet just nu. Texterna lämnas över till regissörer och skådespelare som tolkar texterna omedelbart före premiär.

Dramalabbets höstproduktion är teaterperformancet Lillami$$rudeyardkipplingS01E01.mp4 av och med Stina Kajaso. Föreställningen är ett försök att iscensätta Djungelboken som supervisuell feministisk fars, där en slags Mowgli söker sig ut i det vilda för att överleva i den neonfärgade DIY-djungelns lag. Stina Kajasos arbetsmetod utgår från lek, slump, utmattning och olyckshändelse, och föreställningen byggs upp genom improvisation utifrån textresearch, DIY-estetik och populärkulturella referenser.

- Framförallt är det underhållning, jag ser underhållning som en feministisk metod. Jag har utgått från Kiplings Djungelboken, det är ganska likt Djungelboken, med Mowgly? Muffgli? Miggli? som bland annat försöker rymma från sin Mamma. Andra referenser är John Waters och Jerry Springer. Mycket ledsna djur och slakt också, säger Stina Kajaso.

Stina Kajaso är regissör, skådespelare och dramatiker. Utbildad vid Akademi for Scenekunst i Fredrikstad, Norge och på Teaterhögskolan i Malmö. Hon har producerat soloföreställningarna KNIF, DAS BOOT och GRIZZLY MAN 2, samt medverkat som skådespelare i en rad produktioner. Stina Kajaso utgjorde ena halvan av performanceteatergruppen Sons of Liberty som producerade en rad hyllade föreställningar i Norge 2003-2010.

Lillami$$rudeyardkipplingS01E01.mp4

Spelas: 3/12 kl 18.00, 4/12 kl 15.00, 10/12 kl 18.00, 11/12 kl 15.00 samt fortsatta föreställningar i januari 2017

Längd: 1 timme

Av och med Stina Kajaso

Ljud: Eyal Shachar

Kostym/Scenografi i samarbete med Tove Berglund

Ögon och goda råd: Cathrine Bjørndalen, Ebba Petrén, Max Bolotin, Rebecca Tiger, Eyal Shachar

Dialogakuten

Spelas: 3/12 kl 19.30, 4/12 kl 17.30

Dramatiker: Ebba Kulneff, Marlene Jonsson, Dena Eidi, Bobby Kikumu, Hanna Nygren, Natalia Fuentes Araya och Hateff Mousaviyan.

PRESSKONTAKT: Linnea Hansander, 0722642456, producent@dramalabbet.com

• Teater

• kultur
  • festival
  • dramatik
  • nyskrivet
  • dramalabbet
  • scenkonst
  • teater

Kulturdirekt är samlingsplatsen för Stockholms fria kulturliv. Vi finns på webben och i informationsdisken på KulturhusetStadsteatern vid Sergels torg. Vårt primära mål som medlemsförening är att göra steget mellan Stockholmsregionens kulturarrangörer och dess kulturkonsumenter kortare. I en demokratisk plattform för det fria kulturlivet, engagerar vi oss för att alla medlemmar ska ges likvärdig möjlighet att exponeras i ett relevant och kvalitativt forum.