EFTER RAOUL - om detta må vi också berätta

Med värme, vrede och humor blir vårt historiska arv belyst i en audiovisuell föreställning som består av många sanningar. Under 90 minuter kittlas vårt historiemedvetande och kritiska tänkande. Personen Raoul Wallenberg står inte i fokus här. Istället kommer röster hämtade från brev, intervjuer och utredningar till tals. Alla med koppling till den komplexa historien kring ödet Raoul Wallenberg.

EFTER RAOUL - om detta må vi också berätta.
Raoul Wallenberg-året är över. Vad innebär det? Hur ska vi nu läsa historien och hur vi förhåller oss till den?

Föreställningen Efter Raoul håller inte fokus på Raoul Wallenberg som person. I stället får olika röster hämtade från brev, intervjuer, forskarrapporter och utredningar komma till tals. Alla har de koppling till den komplexa historien kring ödet Raoul Wallenberg. Tillsammans bildar de ett collage av minnen, kunskap och frågor.

Med värme, vrede och humor blir vårt historiska arv belyst i en audiovisuell föreställning som består av många sanningar. Under 90 minuter kittlas vår historiemedvetenhet och vårt kritiska tänkande.

Initiativtagare och regissör: Jenny Nörbeck. På scen: skådespelarna Francoise Fournier (f.d. Joyce) och Henrik Dahl.

Läs mer på
www.efterraoul.se

Jenny Nörbeck, initiativtagare och regissör, vill belysa vårt historiska arv och få oss att reflektera över vad Raoul Wallenberg-fallet kan säga oss i dag.

Jenny Nörbeck har tidigare regisserat Martin Heckmanns ”Skjut då, Varuhus!” på Teater Tribunalen som både provocerade och hyllades av kritikerkåren. Hon är sedan många år tillbaka bosatt i Berlin och är verksam som dramatiker i såväl Tyskland som Sverige.

På scen: Henrik Dahl (en av grundarna för Teater Tribunalen, på senare tid känd från Tomas Alfredsons Låt den rätte komma in) och Francoise Fournier (f.d. Joyce). Fransoice är dansare sedan 1985, har arbetat med de ledade 90-talskoreograferna, och arbetat sedan tio år med teater, bland annat känd från den kritikerhyllade filmen Apan, av Jesper Ganslandt.

marknadsförimngsbild, layout/form: York Landgraf
(föreställningsbilder kommer 12/2)
Bilder på artisterna finner du på www.efterraoul.se
(foto: Henrik Dahl)