EN BLÖT START PÅ FIRANDET!

Pressmeddelande   •   Okt 22, 2012 18:10 CEST

Första dagen på Birkagårdens 100 årsfirandet bjöd inte på något vackert höstväder men vad gör det när det finns så många fantastiska människor att möta.

Närmare 500 barn, vuxna och pensionärer hittade till Birkagården i lördags när 100 årsfirandet inleddes. Temat för dagen var 1912. Några bilar, jämngamla med Birkagården fanns på plats, liksom två hästar som drog en vagn med besökare upp och ner för Karlbergsvägen. Tant Bruns marknad bjöd på mycket gott som stenungsbakat bröd, ost och godis. I keramiken gick drejskivorna varma och högst upp i huset i ateljén kunde de som ville prova på att trycka grafik på kopparplåt.

Firandet fortsätter hela veckan.

• På måndag hålls en föreläsning om folkbildning kl. 18.00. 20.00 blir det stumfilm med live pianomusik.
  • Tisdag är avsedd för de som tidigare varit på Birkagården. Att minnas, titta på bilder och träffa gamla kompisar från förr. På folkhögskolan hålls en konsert kl. med 60-talstema.
  • På onsdag håller advokaten Claes Borgström föredrag kl. 19.00 om den stora miljörättegången i början av 1980-talet då 14 barn stämde Stockholm stad för att miljön kring Birkagården var så hårt trafikerad.

På torsdag erbjuder vi en presentation om nya Hagastaden kl. 18.00 och dagen avslutas med att Visans vänner sjunger visor på temat staden kl. 20.00.

Alla programpunkter är gratis. Det finns även mycket mer att göra i Birkagårdshuset. Lyssna på Elsa Beskows sagor, gå på fotoutställning, äta hembakade bullar och gå stadsvandring i Birkastan till exempel.

Mer information med tidslinje, pressbilder finns på www.birkagarden.se/press

Sara Öhman
E-post sara.ohman@birkagarden.se