En helkväll med världens bästa liveband till Kägelbanan!

Kulturföreningen Mokoma och Airwaves Music presenterar stolt Finlands mest excentriska urkraft Circle på Kägelbanan!  Besökare bjuds på support från kultiga Chicken el Diablo, och dessutom på Sverigepremiär för knasiga metadokumentären Man with a video camera.

Circle har gjort sig kända som ett av världens bästa liveband! Ständigt i förändring spänner bandets nästan 20-åriga repertoar över krautrock, psyche, flum, undergångsmangel och inte minst hejdlösa flörtar med heavy metal.

Circle är brännpunkten för den kreativitet som strömmar ur centralgestalten Jussi Lehtisalo,  men kring bandet cirkulerar en myriad sido- och satellitprojekt. Bandet är även känt för att ha myntat det genredefinierande begreppet NWOFHM, New Wave Of Finnish Heavy Metal under det tidiga 00-talet.

Circle ÄR den finska underjorden!

CHICKEN EL DIABLO
Svenska kultikonerna Chicken El Diablo bildades i Stockholm 1999 och har under årens lopp utmärkt sig som ett av Sveriges mest graviterande liveband. Vi hör en slags uppdaterad krautrock med lösa förbindelser till band som Can, Neu, Cluster, Sonic Youth och Spacemen 3.

Musiken baseras till stor del på improvisation, och under årens lopp har kycklingarna utvecklat en snudd på overklig kommunikation i sitt samspel. Även om låtarna oftast har fasta strukturer lämnas mycket öppet för stundens ingivelse.

Man with a video camera (Mies ja videokamera)
”Man with a video camera” är en dokumentärfilm av Petri Hagner om amatörfilmaren Esko Lönnbergs försök att fånga Circles kreativa process och kraft. En film om en film om Circle.

Kägelbanan den 27 november 2011. Dörrarna öppnar kl 19.00. 165 kr.

• circle
  • kraut