Fabula Storytellings syriska berättarföreställning får världspremiär i Amman 8 september

8 september har Fabula Storytelling världspremiär på Hakaya Festival i Amman.

Materialet till föreställningen består av nyligen insamlade berättelser från syriska flyktingläger. Det arabiska nätverket Hakaya har precis samlat in över 200 berättelser från flyktingläger i Libanon och Syrien, berättelser som det Stockholmsbaserade berättarkompaniet Fabula Storytelling nu reser till Jordanien för att lära sig och skapa en föreställning av.
Efter premiären i Amman väntar en Sverigeturné våren 2015 i tätt samarbete med Kulturarv utan gränser. Upprinnelsen till projektet kom när Kulturarv utan Gränser kontaktade Fabula med idén att samla in syriska folksagor. Syftet var att ta till vara på ett immateriellt kulturarv som nu riskerar att försvinna. Några av de insamlade berättelserna kommer publiceras av Kulturarv utan gränser i en antologi som lanseras våren 2015 – och under lanseringen kommer också turnén med berättarföreställningen äga rum.

- Våra kollegor i Jordanien återkommer ofta till att berättelser som dessa riskerar att helt försvinna, förklarar Fabulas projektledare Agnes Branting. Dels beror det på att Syriens folk splittras under inbördeskriget, men också på grund av den ökade alfabetiseringen. Det här är muntliga berättelser och för att de ska fortsätta vara levande är det viktigt att de förs vidare i sin muntliga form. Därför ville vi inte bara ett de skulle publiceras i antologin, utan vi bestämde oss för att skapa en berättarföreställning.

Vi kommer också genomföra tre mer interaktiva berättarevent i Sverige, där publiken själv blir delaktiga som berättare. 1 september reser Fabulas berättare Agnes Branting och Peter Hagberg till Jordanien. Hakaya Festival äger rum 7-11 september i Amman. Projektet har stöd från Svenska Institutet och Kulturrådet.

Kontakt: Projektledare Agnes Branting 08 – 344 133 / 073 - 6001433 agnes.branting@storytelling.se

• storytelling
  • berättande