Forum presenterar: DURAS

Forum presenterar - lördag 18 oktober kl. 19.00: DURAS – en helaftonsföreställning tillägnad den franska författaren, dramatikern och regissören Marguerite Duras (1914-1996), med några av Sveriges främsta författare, skådespelare och musiker. Författarna Katarina Frostenson, Sara Stridsberg, Mara Lee och Aris Fioretos reflekterar kring Duras texter och författarskap.

Skådespelarna Gunnel Lindblom och Ingela Olsson samt artisten Frida Hyvönen framför ett urval av Duras texter. Uppläsningarna varvas med musik av ASTOR PIAZZOLLA i framförande av Klara Hellgren – violin, Erik Wahlgren – cello och Terés Löf – piano. Marguerite Duras, född 1914 i Franska Indokina och död i Paris 1996, anses vara en av 1900-talets stora författare.

En stor del av Marguerite Duras författarskap finns översatt till svenska. Hennes författarskap omfattar ett fyrtiotal romaner varav den mest centrala är Lol V. Steins hänförelse, vilken finns i förnämlig svensk översättning av Katarina Frostenson. Duras har även skrivit teaterpjäser och filmer, av vilka Hiroshima, mon amour och India Song tillhör de mest kända.
Genombrottet hos den stora publiken kom dock med den första romanen Älskaren (från 1984), som såldes i jättelika upplagor och för vilken Marguerite Duras tilldelades Goncourt-priset, Frankrikes mest prestigefyllda litterära utmärkelse. De teman som Duras ständigt återkommer till i sina verk är döden och den absoluta men omöjliga kärleken. Hon söker sig till medvetandets gränser, vibrerande nära en erfarenhet omöjlig att uttrycka i ord.

Konstnärlig ledare: Jean Claude Arnault.
För vidare information fria pressbilder och -biljetter vänligen kontakta pressansvarig Cecilia Åhgren 08-34 25 41, forum.cecilia@bredband.net eller konstnärlig ledare Jean Claude Arnault 0708-34 25 11.

FORUM Nutidsplats för kultur Sigtunagatan 14, 113 22 Stockholm tel: 08 34 25 4 1, e-post: forum@bredband.net, hemsida: http://www.forumkultur

• reflektion
  • högläsning