Galleri Roddarhuset: Måleri av Lena Hedblom

“I mina målningar har jag inspirerats av skiftningar och detaljer I naturen och platser jag besökt. En vacker växt likväl som en rostig låda kan ge mig en idé.”

Det är med stor spänning och glädje som Lena nu ställer ut sina tavlor för första gången. Hon målar I äggoljetempera ett målarsätt som användes före och under medeltiden men som eftersom ersattes av oljemåleriet. Redan som barn älskade Lena att teckna och måla, det var ett av hennes favoritämnen i skolan. Ett intresse som hon haft stor glädje åt då hon under flera år arbetade inom barnomsorg och skola. Som vuxen har hon fortsatt med att gå flera kurser inom bild, form, akvarell- och oljemålning, keramik, och betong. Lena bor I Vaxholm och har sedan 2006 sin ateljé I Roddarhuset där hon främst jobbar med betong. Då och då blir det en kollektion som hon dekoreras med den vackra äggoljetemperan.

Galleri Roddarhuset
Östra Ekuddsgatan 21, Vaxholm