Häng med på en unik charterresa till Warszawa!

29 april - 4 maj

Stockholm – Nynäshamn – Warszawa – Gdynia – Karlskrona – Stockholm

Polska institutet har nöjet att samarbeta med Rättbuss och Textival som erbjuder en alternativ charterresa till Warszawa. Temat för resan är rörelser, staden och första maj. Resenärerna bjuds på en kombination av aktivism och aktivitet som fokuserar på gemensam rörelse. Resan röst är skådespelaren Robert Fux, som tagit fram en spännande audioguide, speciellt för den här resan. Kliv ombord på den glittrande, blommiga och färgsprakande RättBussen och res till den vårprunkande och sprudlande polska huvudstaden!

RättBuss och Textival bjuder upp till en Alternativ Charter till Warszawa – som ett sprakande konfettiregn eller en stilla protest mot stillastående. Det är äntligen dags för båtpepp, bussfärd genom ett vårtjusande Polen! Följ med och fira in att den varmare årstiden gör de offentliga rummen möjliga att vara i, med ett charterprogram om rörelser, staden och första maj. Resandet görs självfallet bäst ombord på den glittrande, blommiga, soffinredda, färgsprakande och alldeles underbara RättBussen! Som charter ‒ fast inte alls.

‒ Rörelse är energi, och jag kommer finnas med som en virtuell konferencier för att förmedla detta faktum under resans gång. Jag bidrar med tankar, funderingar och texter om platsen, människan och samhällen, skrivna av mig själv och kända polska författare. Vi rör ständigt på oss, men funderar sällan på vart eller varför. På vems bekostnad. Bussen är inte bara ett färdmedel och en plats för gemenskap, det är i bästa fall en plats där vi kan ifrågasätta vår egen rörelse och skifta perspektiv från betraktare till betraktad. Det tänker jag försöka bidra med som rörelseröst! ‒ säger Robert Fux.

Även trafikansvarige på Rättbuss Peter Oijens ser fram emot resan: ‒ Det här blir så spännande! Ser fram emot att få diskutera och fundera kring de här otroligt viktiga frågorna med Warszawa och Polen som utgångspunkt. Med Alternativ Charter-konceptet vill vi också bredda bilden av platsen vi reser till och röra oss bortom de invanda bilderna. Med lågprisflyget som tar allt mer resande tenderar det att göra dessa bilder än mer förenklade, och ibland tror jag också att vi behöver känna att vi rör på oss, att på riktig känna av den fysiska förflyttningen.

Programmet är fullspäckat med aktivism och aktivitet med gemensam rörelse i fokus: att tillsammans och samtidigt enskilt färdas, tänka, hänga i en park, ta plats på ett fartygsdäck eller fylla ett dansgolv. Resans röst är Robert Fux som med oss på distans tillsammans med andra knivskarpa röster, kommer att ge ingångar och inspiration till bland annat: aktivism, arkitektur, arbetarrörelser, stadsrum och stadsplanering, konst, kamp, engagemang och skapande. Och på plats kommer det finnas möjlighet för den som vill att möta grupper av människor som odlar, cyklar, arrar festivaler, organiserar sig och tar plats i stadens olika rum – och mycket, mycket an nat!

Textival är en förening, en litterär aktör och en geografiskt spretande plats som producerar och arrangerar med textbaserad konst i främsta rummet. Fokus ligger främst på att utforskande och diskuterande arbeta med textens villkor och möjligheter, genom arrangemang, projekt och samarbeten. Textival vurmar för mindre förlags utgivning, gränskorsande konst och det skapande som sker utanför olika typer av mittfåror. Det n yinstallerade Bussbiblioteket ombord på RättBussen är ett av föreningens samarbeten, och det görs - precis som samarbetet kring resan till Warszawa - inom projektet Textrakt, vilket främst rör sig kring plats/rörlighet i kombination med text/konst. Polska institutet har sett till Bussbiblioteket är fylld med Szymborska, Stasiuk, Lec, alternativa guideböcker om Warszawa och Gdańsk och Gdynica och mycket mer!

RättBussen är en 15 m lång gul buss som drivs av Kulturföreningen Bussfolket. Ombord eller omkring bussen arrangeras konstnärliga tillställningar av alla möjliga slag för att bidra med ett alternativ till det etablerade kulturlivet. Med våra mjuka soffor, vackra musik, blinkande lampor och plastblomsprydda tak är vi unika i att erbjuda kultur på buss. Låt oss transporterar dig fysiskt och mentalt till en tolerant och trygg frizon där konst, musik, dans, scenkonst och kollektivtrafik lever i samklang.

Polska institutet i Stockholm arbetar med att sprida kunskap om Polen och polsk kultur. Utöver det arbetar institutionen med polsk/svenskt kulturellt och vetenskapligt samarbete, att tillhandahålla hjälp med att hitta samarbetespartners för framtida kultursamarbeten med polska aktörer samt att annordna studieresor till Polen.

Arrangörer:
Rättbuss www.rattbus.se Textival www.textival.se
Polska institutet www.polskainstitutet.se

Läs mer: https://www.facebook.com/events/799144856805918/samt: https://www.facebook.com/events/414021715443752/

Köp biljett:http://www.tickster.com/events/lem7z2luh36ppab

• polska institutet