Improviserad film visas i Skellefteå

Stockholms Improvisationsteater har tillsammans med fyra andra europeiska improvisationsteatrar skapat en improviserad film som kommer att visas i Skellefteå 15 januari. Tidigare under dagen arrangeras även en specialvisning av den förlängda versionen av den svenska delen av filmen.

Det europeiska samarbetsprojektet Should I stay or should I go? tog sin början 2013 då fem improvisationsteatrar fick i uppdrag att producera en improviserad film utifrån frågeställningen Varför väljer man att stanna kvar på ett ställe? Eller lämna det? Resultatet blev en långfilm bestående av fem episoder, producerade av varsitt land. Utifrån temat gjorde varje teater en research och Stockholms Improvisationsteater valde att fokusera på mödrar och döttrar i Skellefteå. Man valde även att förlägga filminspelningen till den norrländska staden och det blev många vackra scener inspelade i gnistrande vita landskap.

– Skellefteå har en väldigt hög utflyttningsgrad så det kändes intressant att titta närmre på det. Dessutom kommer två av våra anställda därifrån och kunde bidra med kontakter och inspelningsplatser etc, säger Per Gottfredsson, konstnärlig ledare på Stockholms Improvisationsteater och skådespelare i projektet.

Norrlandspremiär

Filmen hade världspremiär i Berlin i juni 2015 och 15 januari kl 19 är det dags för norrlandspremiär på Västerbottensteatern i Skellefteå dit alla är välkomna.

Specialvisning

Kl 15 samma dag visas, för första gången, en förlängd version av den svenska delen av filmen för speciellt inbjudna. Under båda visningarna kommer, utöver regissören Klaus Salminen och skådespelaren Per Gottfredsson, bland annat samarbetspartners och statister vara på plats och det finns möjlighet för alla att ställa frågor.

För mer info, kontakta Emma Degerström på tfn 073-9180550 eller emma@impro.a.se

• should i stay or should i go
  • improvisationsteater
  • film

Kulturdirekt är samlingsplatsen för Stockholms fria kulturliv. Vi finns på webben och i informationsdisken på Kulturhuset vid Sergels torg. Vårt primära mål som medlemsförening är att göra steget mellan Stockholmsregionens kulturarrangörer och dess kulturkonsumenter kortare. I en demokratisk plattform för det fria kulturlivet, engagerar vi oss för att alla medlemmar ska ges likvärdig möjlighet att exponeras i ett relevant och kvalitativt forum.