India Docs c/o Tempo Dokumentärfestival – Ny indisk film bortom Bollywood 2-4 november på Bio Rio

Tempo Dokumentärfestival bjuder in till en 3-dagars festival med ny indisk dokumentärfilm, regissörsbesök och fest den 2-4 november på Bio Rio. Temat är aktivism och gemensamt för filmerna är att kameran används som medel för social förändring. Indiska berättelser som tar oss långt bortom Bollywood!

I GULABI GANG av Nishtha Jain, får vi följa kvinnorna i rosa saris, som beväpnade med påkar kämpar mot kvinnovåld och ett korrupt rättssystem. PLEASE DON’T BEAT ME, SIR! av Shashwati Talukdar och Kerim Friedman, skildrar gatuteatern som startades av en grupp utsatta chhara-ungdomar och som krossar fördomar med sina föreställningar. TO LET THE WORLD IN av Avijit Mukul Kishore, ger en fördjupad bild av den indiska samtidskonsten genom Indiens främsta konstnärer som berättar om sin aktivism kopplad till sin konst. Totalt visas 5 filmer och samtliga får svensk premiär. På lördagskvällen blir det indisk fest med bl a Bollywood-danceoke på restaurang Barbro.

Tre av filmarna finns på plats i Stockholm;

Shashwati Talukdar, regissör PLEASE DON’T BEAT ME, SIR! Talukdar har även gjort spelfilm och mer experimentell film som visats på internationella festivaler och biennaler.

Smriti Nevatia, researcher och manusförfattare till GULABI GANG, samt feministisk aktivist i Mumbai.

Avijit Mukul Kishore, regissör TO LET THE WORLD IN. Kishore är även en prisbelönt filmfotograf och undervisar i dokumentärfilm i Mumbai.

Hela programmet finns på tempofestival.se Biljetter köpes på biorio.se

India Docs arrangeras av Tempo Dokumentärfestival med stöd av Forum Syd och ABF Stockholm.

För mer pressinfo kontakta:
Agneta Mogren, Tempo Dokumentärfestival
agneta.mogren@tempofestival.se  telefon 0733 30 14 56