Konstnärsduon Tilpo tar fram 100 målningar på temat "Tro, Hopp och Kärlek"

I år har uppdraget att ta fram Sveriges Allmänna Konstförenings 100-prisverk, en serie om 100 unika verk som förenas av en röd tråd, gått till konstnärsduon Tilpo; Hans Eriksson och Hanna Aihonen. Verken presenteras på SAK:s årliga utställning 3-8 oktober på Konstakademien och detta är enda chansen att se dem alla tillsammans. Tidigare konstnärer som tagit fram ett 100-prisverk har t.ex. varit Christian Partos, Astrid Sylwan och Clay Ketter.

Eftersom världen hårdnat så pass ville konstnärerna att en humanism skulle stå i centrum i 100-prisverket. På temat Tro, Hopp och Kärlek har Tilpo tagit fram 100 målningar som är magiskt realistiska berättelser med smått surrealistiska inslag. Vinnarna i årets konstlotteri får en unik målning och delar samtidigt 100-prisverket med 99 andra. I Tro, Hopp och Kärlek finns en färgstark kolorit blandad med humor och allvar, historiska och samtida scener med många blinkningar till konsthistorien, politiken och samhället i stort och i smått.

Sveriges Allmänna Konstförening (SAK) är en ideell förening med syfte att stötta samtida konstnärer verksamma i Sverige och göra konst tillgänglig för fler. SAK är Sveriges äldsta konstförening, grundad 1832 och öppen för alla intresserade, landet över.

För mer information och pressbilder, vänligen kontakta Anna Hesselbom anna.hesselbom@konstforeningen.se, 070 744 54 48 alt. gå in på www.konstforeningen.se/press