Kroumata och Göteborgssymfonikerna

Torsdag den 2:a december och lördag den 4:e december är Kroumata solister i Sven-David Sandströms slagverkskonsert "Orchestra Pieces" tillsammans med Göteborgssymfonikerna i Göteborgs konserthus. Dirigent är Krzysztof Urbanski.

I Konsertstycken för slagverk och orkester ställs slagverkets variationsrikedom mot orkesterns modellerade klangsjok. Slagverksgruppen ska placeras i eller bakom orkestern, upphöjd på ett podium, en scen där musikernas förflyttningar blir en sorts koreografi som bidrar till den visuella upplevelsen. När slagverkarna rör sig från ett instrument till ett annat rör sig också klangen, "som en rörlig vägg, en bakgrund, en klanglig motpol". (Sandström). De sex slagverkarna skapar tillsammans rörelser och färgskiftningar som är lyriska och kontemplativa i yttersatserna, men starkt rytmiska i mellansatsen. På detaljplanet är det avancerat och virtuost skrivet. Sven-David Sandström jämför kammarmusik med stråkinstrumentens finkänsliga artikulation och frasering. De tre satserna avslöjar slagverksbesättningen men refererar också till tidigare Sandström-stycken med anknytning till Kroumata: Pieces of Wood, Drums och Metal Metal. Så förbinds med ett snabbt pennsträck det gamla med det nya i en storslagen manifestation av ett långt samarbete. Konsertstycken för slagverk och orkester uppfördes 3 oktober 2003 då Kroumata firade sitt 25-årsjubileum på Göteborgs Konserthus.
/Stefan Nävemyr

Kontakt:

Ulrik Nilsson
ulrik.nilsson@kroumata.se

www.kroumata.se
info@kroumata.se

Länk till foto: http://kroumata.se/data/archive/2010-28-1/TrummorHaender_MG_0387.jpg

Om Kroumata:
Kroumata anses vara en av världens främsta slagverksensembler och de turnerar jorden runt med ny musik och åtskilliga ton slagverksinstrument i bagaget. Gruppen har uruppfört över 200 verk av svenska och internationella tonsättare, spelat för utsålda hus på Lincoln Center, Berliner Philharmonie och Wiener Konzerthaus, gjort 20 CD-skivor, arbetat tillsammans med Los Angeles Philharmonic Orchestra, Berliner Symphoniker, Oslo Filharmonien, Göteborgssymfonikerna mfl, samt vunnit priser och utmärkelser som Berlin Bienalens Kritikerpris (1987), Positiva Sveriges Hederspris (1998), Stockholms Stads Hederspris (2007), samt stipendium från stiftelsen Framtid i Stockholms län (2010).

Hösten 2010 framträder Kroumata bl. a på Cypern, Järnboås, Piteå, Luleå, Åland, uruppför Jan Sandström och Pär Lindgren tillsammans med Eric Ericsons Kammarkör, konsert på Percussive Arts Society International Convention i USA, flera skolkonserter, samt uppträder som solister med Göteborgssymfonikerna. 2011 medverkar Kroumata bl a på Tonsättarfestivalen: Steve Reich på konserthuset i Stockholm, som solister med Islands symfoniorkester.

Kroumata har sin hemvist på Capitol i Stockholm där de driver en musikscen med fokus på barn- och ungdomsverksamhet och kammarmusik.

• kroumata
  • sven-david sandström