Kroumata till Järnboås

I den natursköna Rastälvsdalen mellan Nora och Hjulsjö ligger Järnboås. På åsen där järnbodarna en gång låg, och som givit hela socknen dess namn, ligger Järnboås kyrka. Till denna träbyggnad från 1600-talet är slagverkarna i Kroumata inbjudna av Jernboås kammarmusikförening för att göra en konsert den 17 september kl 19.00.

Kroumata har glada minnen från en kolsvart och iskall februarikväll 2006, då ensemblen senast gästade Järnboås. Kyrkan var överfull och responsen minst sagt överväldigande. Kroumata ser fram emot att återvända och bjuder denna gång på musik av Iannis Xenakis, György Ligeti, Sven-David Sandström, John Cage och John Eriksson. Konserten avslutas med Drumming (part 1) av Steve Reich.

Tidigare samma dag gör Kroumata två skolkonserter för barnen i Karlsängskolan.

Länkar:
www.kroumata.se

Länk till Kroumatafoton: http://www.kroumata.se/default.asp?pid=69

Foto: Katarina Widell

Kontakt: Ulrik Nilsson/Kroumata
ulrik.nilsson@kroumata.se

info@kroumata.se
Capitol: +46 8 54 54 15 80
KROUMATA, S:t Eriksgatan 82, 113 62 Stockholm

Om Kroumata: Kroumata anses vara en av världens främsta slagverksensembler och de turnerar jorden runt med ny musik och åtskilliga ton slagverksinstrument i bagaget. Gruppen har uruppfört över 200 verk av svenska och internationella tonsättare, spelat för utsålda hus på Lincoln Center, Berliner Philharmonie och Wiener Konzerthaus, gjort 20 CD-skivor, arbetat tillsammans med Los Angeles Philharmonic Orchestra, Berliner Symphoniker, Oslo Filharmonien, Göteborgssymfonikerna mfl, samt vunnit priser och utmärkelser som Berlin Bienalens Kritikerpris (1987), Positiva Sveriges Hederspris (1998), Stockholms Stads Hederspris (2007), samt stipendium från stiftelsen Framtid i Stockholms län (2010).

Hösten 2010 framträder Kroumata bl. a på Cypern, Järnboås, Piteå, Luleå, Åland, uruppför Jan Sandström tillsammans med Eric Ericsons Kammarkör, Percussive Arts Society International Convention i USA, flera skolkonserter, samt uppträder som solister med Göteborgssymfonikerna.

Kroumata har sin hemvist på Capitol i Stockholm där de driver en musikscen med fokus på barn- och ungdomsverksamhet och kammarmusik.

• kroumata
  • järnboås