​Kulturdirekt söker VD

Kulturdirekt söker VD

Kulturdirekt stöder och verkar för mötet mellan kulturutövare och publik, mellan Stockholms läns kulturarrangörer och kulturintresserade. Föreningen grundades 2008 och strävar efter att synliggöra det fria kulturlivet i relevanta och kvalitativa forum. Medlemsföreningen Kulturdirekt drivs av idén att göra kulturens mångfald lättillgänglig för alla intresserade.

I verksamheten ingår även offentliga uppdrag, där Kulturdirekt ansvarar för driften av Stockholm Stads respektive Stockholms läns landstings utbudsplattformar ”Kulan” och ”Scenkonstkatalogen”, vilka syftar till att gynna mer kultur i förskolan och skolan. Dessutom ingår informationsdisken i Stockholms Kulturhus som är bemannad sju dagar i veckan. Här får besökare inspiration och tips på vad som finns att göra i Stockholm och kan köpa biljetter till föreställningar arrangerade av Kulturdirekts medlemmar. Kulturdirekt har över 230 medlemmar och verkar i fantastiska 1800-talslokaler på Sabbatsbergsvägen 6 i centrala Stockholm.

Om rollen/tjänsten

Som VD för Kulturdirekt har du ansvar för hela verksamheten samt för att stödja föreningens medlemmar med dagens och morgondagens kommunikationslösningar, utbildningar, rådgivning mm. Du har personalansvar för 11 personer och du rapporterar till styrelsen.

Rollen har stor tyngd på verksamhetsutveckling utan att offra de områden och tjänster som idag utgör Kulturdirekts verksamhet. Du kommer att arbeta med ett team som har hög kompetens inom såväl kultur som kommunikation, webb, media mm och kommer att få stort utrymme att utveckla och implementera nya, verkningsfulla och kostnadseffektiva tjänster för Kulturdirekts medlemmar.

I rollen ingår även att arbeta för att stärka Kulturdirekts varumärke och attrahera nya medlemmar, samt ytterligare öka engagemanget i medlemsgruppen kring Kulturdirekts roll och medlemsutbud såväl som att få fler besökare att hitta medlemmarnas aktiviteter och verksamheter.

Vem är du?

Du är en skicklig kommunikatör och marknadsförare med dokumenterad erfarenhet av att driva framgångsrika utvecklingsprocesser med ambitiösa mål. Du har ett genuint intresse och engagemang för kultursektorn och ser ett stort värde i den viktiga uppgift rollen som VD innebär för Stockholms kulturliv. Du har erfarenhet av att leda en personalgrupp och har/har haft ekonomi- och budgetansvar i tidigare roller. Det är en stor styrka att ha kännedom om kulturskapares villkor samt kännedom om hur kultursektorn i Sverige finansieras. Då VD har en operativ roll hos Kulturdirekt sätter vi även stort värde på dokumenterad erfarenhet inom projektledning, kommunikationsplanering och annonsering (digitalt, print och sociala medier).

Intresserad?

Sista datum för ansökan är den 30 augusti och din ansökan tillsammans med CV skickas via e-post (Max 2 MB) till ansokan@kulturdirekt.se. Tyvärr har vi inte möjlighet att ta samtal kring rekryteringen på telefon. Vi kommer att kontakta intressanta kandidater löpande.