Lilla Gitarrfestivalen Lördag 4/2

På lördag den 4:e februari arrangeras två konserter på Musikaliska inom ramen för Lilla Gitarrfestivalen (3-5 feb), som i år firar 200-årsjubileet av Antonio de Torres. Antonio de Torres räknas som kanske den viktigaste gitarrbyggaren i historien, gitarrens Stradivarius. Han var den som på 1850-talet utvecklade den moderna gitarren och alla gitarrbyggare har sedan dess haft Torres som utgångspunkt på samma sätt som violinbyggare har Stradivarius som måttstock.

Lilla Gitarrfestivalen bjuder in flera internationella världsartister. Carles Trepat (Spanien) har länge haft närmast legendstatus i sitt hemland Spanien och är en av få gitarrister idag som spelar på en originalgitarr byggd av Torres. Frederik Munk Larsen (Danmark) är ett etablerat namn på den klassiska musikscenen med solo- och kammarmusikkonserter över hela världen. Det blir även föreläsning med Sinier och de Ridder (Frankrike) som är världsledande experter på äldre gitarrer.

Datum: Lördagen den 4 februari
Plats: Musikaliska, Nybrokajen 11,

15.00 Konsert med Frederik Munk Larsen
Konsert med Carles Trepat

Övrigt festivalprogram på Musikaliska

Kl.13.30-14.00
Konsert med unga gitarrister
Stora salen
Fri entre

Föreläsning i Clara Schumannsalen

kl. 10.00-12.00
Föreläsning med Sinier och de Ridder från Frankrike, världsledande experter på äldre gitarrer om spanska gitarrbyggartraditioner före Torres. Föreläsningen är på engelska.

kl. 13.00-14.30
Moderna svenska gitarrbyggare berättar om sitt arbete. Professionella gitarrister medverkar och demonstrerar de olika gitarrerna.

Biljetter musikaliska.se/ tel 08-417 07 00 (kl. 11-14 vard)

Ett samarbete mellan Lilla Akademien, Länsmusiken i Stockholm och Instituto Cervantes.

För att läsa mer om festivalen, klicka på länken nedan.