Lisa Östberg & Kim Hiorthøy "YOU" urpremiär 26 okt på MDT

MDT presenterar ”YOU” av Lisa Östberg och Kim Hiorthøy. En föreställning om projekt, världens längsta spöktåg, David Attenborough och att lära sig spela trummor. Urpremiär på MDT den 26 oktober.

Kim Hiorthøy är musiker, grafisk formgivare och filmare. Lisa Östberg är dansare utbildad på Kungliga svenska balettskolan som också bland annat jobbar med film och TV. Tillsammans skapar de en föreställning där idéerna spelar huvudrollen. Idéerna till fantastiska projekt som borde göras, som borde finnas i världen. Men själva har de inte tid. För att de ska lära sig spela trummor. Därför kommer publiken få presentationer av de utvalda projekten tillsammans med utförliga och exakta instruktioner på hur projekten ska sättas i verket.

Det kommer bland annat att innehålla:
Världens längsta spöktåg
En dokumentär om David Attenborough
En neoklassisk balett
Ett enormt misslyckande

”You do it, we don’t have time”

En trailer till föreställningen finns här:
www.youdoitwedonthavetime.se

“YOU” har urpremiär 26 okt kl. 20:00 på MDT, spelas även 27 okt kl. 20 och 28 okt kl. 17.

Föreställningen och turnén samproduceras med Turnéslingan Tre Scener –
Dansstationen, MDT och Atalante.

Om koreograferna:

Lisa Östberg är dansare, koreograf, regissör och manusförfattare. Hon utbildades på Kungliga svenska balettskolan och har arbetat både med moderna koreografer och i musikaler. 2010 gjorde hon föreställningen ”Who Can Tell The Dancer From The Dance” som hade premiär på MDT i Stockholm. 2011 visade hon ”Paperwork” på MDT, ett samarbete med Maria Öhman.  Hon skrev manus och spelade själv i filmen ”Katinkas kalas” som bland annat visades 2012 på Tribeca Film Festival i New York.

Kim Hiorthøy är en norsk konstnär, grafisk formgivare och musiker, och nyligen utbildad koreograf från Danshögskolan i Stockholm. Hans examensstycke "Pocket" blev nyligen visat på Theatre de la cité under Festival d'automne i Paris. Han har släppt flera skivor på det oberoende skivbolaget Smalltown Supersound, och som formgivare gjort skivomslag åt bl.a Prefuse73, Jamie Lidell och senast Neneh Cherry och jazztrion The Thing's samarbete The Cherry Thing.

Östberg och Hiorthøy har tidligare samarbetat i musikprojektet Drivan, och båda har tidligare arbetat med koreografen Gunilla Heilborn i både scenföreställningar och film.

För mer information och pressbiljetter kontakta:
Tove Dahlblom
tove@mdtsthlm.se
08-611 14 56

För pressbilder: http://www.mynewsdesk.com/se/view/image/lisa-oestberg-kim-hiorthoy-you-149435

MDT är en internationell samproduktionsplattform och en ledande scen för samtida koreografi och performance. MDT har sedan 1986 presenterat och samarbetat med internationella och svenska konstnärer.

www.mdtsthlm.se

• dans
  • mdt
  • lisa östberg & kim hiorthoy