Malmö Operas Romeo och Julia till Dieselverkstaden 15 februari

Nacka Riksteaterförening presenterar stolt Malmö Operas uppsättning av Romeo och Julia på Dieselverkstadens stora scen, söndag 15 februari kl 16.00.

"Jag vill leva" sjunger Julia i första akten just när hon möter Romeo. Strax därpå inser paret att de tillhör varsin adlig familj som ligger i fejd med varandra. De gifter sig i hemlighet med förhoppningen att familjerna ska försonas. Romeo och Julia är historien om två unga älskande och deras från början dömda kärlek, en historia om konsekvenserna av omogen blind passion, hat och fördomar.

William Shakespeares pjäs Romeo och Julia ligger till grund för flera olika symfonier, baletter, musikaler och operor. Den mest populära och spelade operan är Charles Gounods, och det är den som Riksteatern och Malmö Opera nu turnerar i en intim, förtätad kammaropera signerad Wilhelm Carlsson. På scenen står fem sångare och tre musiker. I rollen som Romeo ser vi den norske tenoren Thorbjørn Gulbrandsøy och som Julia ser vi Sanna Gibbs, nyutexaminerad från Operahögskolan i Stockholm. Det blir en föreställning med vacker musik, dramatiska scener och ett av världens mest älskade kärlekspar!

Charles Gounods Romeo och Julia tillhör den franska operalitteraturens främsta, mest spelade och uppskattade verk. Det färgsprakande och melodiösa partituret innehåller en mängd vackra arior och duetter för det legendariska kärleksparet från Verona. Utöver ett stort antal mässor och rekviem, orkesterverk och sånger skapade Charles Gounod (1818-1893) fjorton operor och en hel del teatermusik. Det var operan Faust från 1859, baserad på Goethes tragedi, som gjorde honom världsberömd. Gounods verk har haft avsevärt inflytande på många franska kompositörer, däribland Georges Bizet, Jules Massenet och Léo Delibes.

Handlingen i operan är trogen Shakespeares pjäs. Riksteatern i samproduktion med Malmö Opera.

Presscitat
”En liten rymdkapsel fylld med fransk romantisk opera.” Helsingborgs Dagblad

Romeo Thorbjørn Gulbrandsøy
Julia Sanna Gibbs
Greve Capulet Anton Eriksson
Gertrud Ethel Schelin
Broder Lorenzo/ Hertigen av Verona Bengt Krantz

Orkester
Flygel Bo Wannefors
Violin Ylva Larsdotter
Cello Viktor Nordliden
Kapellmästare Bo Wannerfors

Produktionsteam
Musikbearbetning och arrangemang Paula af Malmborg Ward
Scenografi, kostym Marcus Olson
Ljus Marcus Granqvist
Textbearbetning och regi Wilhelm Carlsson

Upphovsmän
Musik Charles Gounod
Libretto Jules Barbier, Michel Carré. Baserad på en pjäs av William Shakespeare.
Översättning Karl Sjunnesson

Biljettinformation
Föreställningen spelas på stora scen i Dieselverkstaden söndag 15 februari kl 16.00.

Ordinarie pris 225:- inklusive serviceavgift
Scenpass-, student- och pensionärspris 200:- inklusive serviceavgift

Bokas på ticnet.se eller via Dieselverkstadens hemsida: dieselverkstaden.se
Mer info: www.dieselverkstaden.se

Om Nacka riksteaterföreningNacka Riksteaterförening har som mål att erbjuda Nacka kommuns innevånare, i alla åldrar, professionell teater av hög kvalitet. Föreningen har sin hemmascen i Dieselverkstaden, Nackas eget kulturhus beläget intill Sickla köpkvarter. I Dieselverkstaden finns två välutrustade scener samt även café, restaurang, bibliotek, bio, konsthall m.m. Med över en miljon besök per år har huset blivit en naturlig samlingspunkt för kulturlivet i Nacka.

Nacka Riksteaterförening startade sin verksamhet våren 2008. Med stöd från Nacka Kommun arrangerar föreningen regelbundet scenkonst i Dieselverkstaden.

För mer information kontakta:
Ordförande Nacka Riksteaterförening
Jonny Jergander