Meeting You - en duett av och med Helena Franzén och Ori Flomin

Det ursprungliga temat i arbetet med föreställningen Meeting You rör sig kring vänskap och samhörighet. Hur uppstår och skapas vänskap? Vad är det för slags dragningskraft hos människan som berör och påverkar oss och vad stannar kvar i vårt medvetande? Hur bygger vi upp vår förståelse för en annan människa?

Helena Franzén och den israeliske koreografen och dansaren Ori Flomin gör en föreställning tillsammans med titelnMeeting You. Helena och Ori Flomin träffades redan på 90-talet i New York, där Ori är bosatt och har sin verksamhet. 2010 var första gången de arbetade tillsammans, då Ori medverkade som dansare i Helenas verkTrigger Point. Våren 2012 påbörjade de sitt samarbete med projektet Meeting You. Under våren och hösten 2014 har de arbetat vidare med verket under residens hos Scenkonst Sörmland på Art Lab i Gnesta. Helena o ch Ori har just avslutat sista residensperioden i New York där de arbetade två veckor i november som avslutades med en visning på New York Live Arts den 14 november.

Medverkar i projektet gör också musikern Jukka Rintamäki som har ett långt samarbete med Helena Franzén;tillsammans har de skapat hela tio verk.

Premiären äger rum den 27 november i Scenkonst Sörmlands konsertsal i Eskilstuna med efterföljande turné i Sörmland. Stockholmspremiär blir det den 28 januari 2015 på Dansmuseet och föreställningen spelas därefter 29, 30, 31 januari och 1 februari. Mer info kommer.

Koreografi och dans: Helena Franzén, Ori Flomin
Musik: Jukka Rintamäki

Ori Flomin: Israelisk koreograf och dansare bosatt i New york. Hans verk har visats i NYC på DTW, Movement Research på Judson Church, PS 122, DNA och i Österrike, Japan och Israel. Ori undervisar både flera kompanier och i skolor som t.ex. P.A.R.T.S (Bryssel), Sasha Waltz Company (Berlin), ImPulsTanz (Wien), The Place (London), DanceCentrum (Stockholm), SUNY Purchase (NY). Ori har b.la. dansat med Stephen Petroniocompany, Neil Greenberg, MolissaFenley, Maria Hassabi, Helena Franzén och Michael Clark. www.oriflomin.com

Helena Franzén:
Dansare och koreograf, utbildad vid Balettakademien i Stockholm och Danshögskolans koreografutbildning. Har varit verksam som koreograf och dansare i 25 år och koreograferat över 70 verk. Undervisar regelbundet i teknik och repertoar i Skandinavien och Europa. Har skapat verk för bl a GöteborgsOperans Balett, Skånes Dansteater, Regionteater Väst, Norrdans, MobitaDansco i Tammerfors, DDT Company och Kungliga Operan i Köpenhamn. Mottog Svenska Teaterkritikers Förenings danspris 2011. 2014 tilldelades Helena även Per Ganneviks stipendiet/Konstnärsnämnden.

---

Foto: Håkan Jelk. Kontakta Lena Uhlander, producent, om du behöver mer info, samt bild för publicering. Lena Uhlander,+ 46 70 572 86 65, lena.uhlander@gmail.com

• dans
  • duett