”Men en fjäril har jag inte sett här” i Sverigepremiär gästspelar på Teater Tribunalen

I krigets dån drunknar barnens röst. För “Men en fjäril har jag inte sett här” (Doch einen Schmetterling hab ich hier nicht geseh'n, 1991) samlade Lilly Axster autentisk material som brev, dikter, bilder och dagböcker av barn och ungdomar i ghetto och koncentrationsläger under andra världskriget. Pjäsen följer deras liv och överlevnadsstrategier genom ett collage, skriven för unga skådespelare och barn åt en publik i alla åldrar.

En en gång lyfter Teater Tillsammans fram tysk dramatik som aldrig eller sällan har spelats i Sverige. Den här gången sätter gruppen fokus på barnen, och kliver in i världen, som de såg den. Teater Tillsammans Teater Tillsammans grundades 2011 och “Men en fjäril har jag inte sett här” är gruppens femte produktion. 2012 intogs scenen på Teater Tribunalen med “Vävarna” av Gerhart Hauptmann som blev en publik- och kritikersuccé.

Tidigare har man spelat “Woyzeck” av Georg Büchner, “Katzelmacher” av Rainer Werner Fassbinder och ”Rheinsberg” efter Kurt Tucholsky.

Medverkande
På scenen: Amanda Almerén Persson, Maja Christenson, Sabina Heitmann, Alexej Manvelov, Adam Schmidt m. fl.
Regi & scenografi: Julia Beil
Regiassistent: Franziska Deckert
Kostym: Nils Harning
Ljus: Kamilla Hultman