Nordiska Musikdagar till Stockholm

Nordisk festival för nutida konstmusik med 50 tonsättare från hela Norden och konserter på fyra utvalda spelplatser i Stockholms centrum. Slussen, Hallwylska palatset och Berg arkitektkontor är några av de överraskande spelplatserna när Nordiska Musikdagar, en av världens äldsta musikfestivaler, 10-14 oktober arrangeras i Stockholm.

Den första festivalen ägde rum i Köpenhamn 1888. Då spelades verk av bland annat Niels W Gade, Edvard Grieg och August Söderman. Festorkestern bestod av 106 musiker och festkören hade hela 554 sångare!

I oktober när höstmörkret börjarlägga sin blåsvarta skymning över Stockholm lyser festivalen, arrangerad av de nordiska tonsättarföreningarna, upp på tre olika platser i stad en under fyra dagar. Fyra dagar med musikaliskt drama, okon ventionella instrument, happenings och uttrycksfulla röster på tre utvalda och unika platser i staden.

-  Nordiska Musikdagar vill ge dig nyskriven musik men också det levande
framförandet, den sceniska upplevelsen av det du hör, de tonsatta texterna och
handlingen i tonerna, det som skapas i stunden och försvinner, klangen i orden och bilderna i ljuden.

Slussen får en visuell och ljudande hyllning innan den snart drar sitt sista andetag. Berg Arkitektkontor är spelplats för Ewa Jacobssons verk Breathing House II och i Slussens trappor och prång, på torg och tak spelar 300 blåsmusiker ett för området specialskrivet ljudkonstverk av Åsa Stjerna.

I Hallwylska palatset hörs bl a röstkonstnärerna Sten Sandell och Sofia Jernberg. Båtbygget på Skeppsholmen utmanas av instrumentbygge, okonventionella musikkällor, blandat med röster på och i Moderna museets gallerier, MDT, Audiorama och Eric Ericsonhallen/Skeppsholmskyrkan. Lars Kynde ställer bl a upp sin kompositionsmaskin på Moderna Museet.

På Musikaliska, Stockholms äldsta konserthus, väntar musik med Blåsarsymfonikerna  och Norrbotten NEO men också guidade turer runt via vindlande gångar och prång till olika konserter med bland annat nya instrument och klingande röster.  På Stallet hörs det helt nykonstruerade instrumentet Halldorophone i ett nytt verk av Timothy Page.

Läs mer på www.nordicmusicdays.org

Ytterligare information: projektledare Lotta Lundell
lotta.lundell@nordicmusicdays.org eller 070 348 43 19.

• musikfestival
  • tonsättare