Nu släpper vi programmet till årets Tempo dokumentärfestival

Nu släpper vi programmet till årets Tempo Dokumentärfestival!

På fredag 8 februari släpps programmet till den 14:e upplagan av Tempo Dokumentärfestival. Årets tema är ”Speak your mind!”, och frispråkighet kommer att genomsyra hela festivalen. Under sex dagar ges en unik chans att se det senaste från dokumentärscenen och möta de främsta dokumentärmakarna. Ett 100-tal dokumentärer från hela världen presenteras på biograf Victoria, Bio Rio, Moderna museet och Galleri Kontrast.

En av Sveriges mest välkända dokumentärfilmare ,Tom Alandh, går i år i pension och han hyllas med en egen sektion på festivalen. Hans nya film VAD HÄNDE MED GRABBARNA PÅ KÅKEN? som följer några fångar på Hällbyfängelset har Sverigepremiär.  Vi visar även publikfavoriten UNDERBART ÄR KORT - MONICA ZETTERLUND och andra verk. Tom Alandh deltar också i samtalet DET DOKUMENTÄRA HANTVERKET.

Bland årets gäster ser vi den prisbelönta norska filmaren Margreth Olin som kommer till festivalen med sin nya film NOWHERE HOME och håller en master class om sitt konstnärskap. Joshua Oppenheimer gästar med sin kontroversiella THE ACT OF KILLING, som får svensk premiär. I den internationella tävlingssektionen visas också FREE ANGELA AND ALL POLITICAL PRISONERS av Shola Lynch, som också är på plats.

I den nya sektionen Music and Arts presenteras guldkornen ur årets skörd av musik- och konstdokumentärer. Där ingår bland annat den svenska premiären av Håkan Lidbos STRÖM ÅT FOLKET om utvecklingen av elektronisk musik från en undergroundscen till de största arenorna i världen.  Det är även Sverigepremiär för SHE SAID BOOM! THE STORY OF FIFTH COLUMN om starten för riot grrl-scenen. Den kanadensiska regissören Kevin Hegge gästar festivalen. Dessutom får SHE’S STAGING IT av Fia-Stina Sandlund världspremiär.

Som vanligt ingår det även ett spännande seminarieprogram. I VERKLIGHETEN – EN KONSTFULL KONSTRUKTION? diskuteras hur genrerna dokumentär och fiktion berikar varandra. Medverkar gör bl a Anna Odell, Saga Gärde och Magnus Bärtås. Därtill är det fokus på filmfoto, transmedia och studentdokumentärer.

I samarbete med Moderna museet visar vi ett samiskt kortfilmsprogram som är curerat av Anna Linder.  Ett unikt program med tongivande samiska filmare och konstnärer från Norge, Finland och Sverige.

Nytt för i år är festivalbussen som kommer att ta besökarna mellan Bio Rio, Galleri Kontrast och Victoria. I bussen kan man fika, möta regissörer och ta del av hemliga happenings.

På fredag den 8 februari kl 12.00 släpps programmet till årets Tempo Dokumentärfestival på www.tempofestival.se

För ackreditering och mer information, kontakta Ulrika Bandeira
press@tempofestival.se