Ny bok om konstnären Tyra Lundgren

Pressmeddelande   •   Nov 18, 2011 16:12 CET

Här möter vi för första gången den mångsidiga Tyra Lundgrens (1897- 1978) samlade konstnärskap. Hennes fåglar och fiskar i keramik är välkända liksom hennes kraftfulla måleri i en lång svit självporträtt. Hon var verksam i Sverige, Finland Frankrike och Italien, men också bofast på Gotland under en stor del av livet.

"Tyra Lundgren är framförallt vitalitet, generositet och ömsinthet. Hennes mål är glädje och genom sitt arbete känner hon glädjens villkor, arbetsglädjen och det övervunna motståndets glädje" (Utställningskatalog från Svensk-franska konstgalleriet 1970)

Marika Bogren är konstvetare vid Uppsala universitet. Hon har forskat i Tyra Lundgrens konstnärskap i många år, och samtidigt med denna bok disputerar hon på en avhandling om Tyra Lundgren.

Denna bok ges ut i samarbete med Mjellby konstmuseum i Halland, Norrköpings konstmuseum, Gotlands konstmuseum och Gustavsbergs porslinsmuseum.

Kommentarer (0)