Ny teaterchef utsedd

Ny chef utsedd för Strindbergs Intima Teater

Anna Pettersson tillträder som ny teaterchef för Strindbergs Intima Teater den 1 april 2017. Hon efterträder Ture Rangström som har varit teaterns chef sedan starten 2003 och som nu går i pension. Styrelsen har enhälligt beslutat att utse Anna Pettersson som ny chef och ser med stor tillförsikt fram emot att Anna i vår kommer att börja arbeta på teatern. Hon har bland annat satt upp och själv spelat i ´”Fröken Julie” som är teaterns i särklass största succé. Anna Pettersson har även medverkat i och regisserat andra framgångsrika pjäser som visar att hon är ett mycket intressant och spännande namn på de svenska och internationella teaterscenerna.

”Det är fantastiskt att få ansvaret över den legendariska teater där Strindberg själv verkade. Jag kommer se till att det blir en scen väl förankrad i Strindbergs anda, dvs modern och experimentell”, säger Anna Pettersson.

”Jag glädjer mig alldeles extra åt att få Anna Pettersson som min efterträdare på vår lilla fina strindbergska skådeplats. Teatern kommer i goda händer. Anna är en kvinna med stor konstnärlig integritet som redan hunnit bidra till några av teaterns största succéer. Det bådar gott. Jag önskar henne all framgång”, säger Ture Rangström.

Stockholm 2016-12-16

Göran Eriksson

Ordförande i Strindbergsstiftelsen

Tel 0708 699 470

• Teater

• strindberg
  • strindbergs intima
  • teater chef

Kulturdirekt är samlingsplatsen för Stockholms fria kulturliv. Vi finns på webben och i informationsdisken på KulturhusetStadsteatern vid Sergels torg. Vårt primära mål som medlemsförening är att göra steget mellan Stockholmsregionens kulturarrangörer och dess kulturkonsumenter kortare. I en demokratisk plattform för det fria kulturlivet, engagerar vi oss för att alla medlemmar ska ges likvärdig möjlighet att exponeras i ett relevant och kvalitativt forum.