Nya chanser att se prisade dokumentärer från Tempo Dokumentärfestival

Tempo Dokumentärfestival slår rekord varje år och den nyss avslutade festivalen var en publikmässig succé. I det största programmet någonsin gick många av filmerna för utsålda hus. Flera filmer från årets festival kommer att få biografdistribution. Mr Gaga av Tomer Heymann, som vann den internationella tävlingen, går upp på bio till hösten och Martha & Niki av Tora Mkandawire Mårtens, som vann det svenska dokumentärfilmspriset, går just nu på repertoaren.

Tempos invigningsfilm Kiki av Sara Jordenö, Speglingar av Sara Broos, MonaLisa Story av Jessica Nettelbladt, Say Something av Åsa Ekman och Skörheten av Ahang Bashi är andra titlar som deltog på Tempo där det är klart med biografdistribution. Flera andra filmer kan bli aktuella.

Vodeville.se, som är en tjänst för att hitta lagligt streamad film. Tjänsten söker hos alla leverantörer i Sverige där filmer finns tillgängliga.

– Vi är glada och stolta över att kunna hjälpa dokumentärfilmfans att hitta sina favoriter och filmer från tidigare festivaler. Tempo Dokumentärfestival har ett fantastiskt program och med hjälp av detta samarbete så kan alla ta del av angelägen dokumentärfilm var du än bor och när det passar dig, säger Anders Wilhelmsson, en av grundarna till Vodeville.se

Nästa år fyller Tempo Dokumentärfestival myndig, den 18:e upplagan av festivalen är planerad att pågå 6–12 mars 2017.

Sara Henrikson, pressansvarig, 072-734 73 59, sara.henrikson@tempofestival.se

Pressbilder: http://tempofestival.se/pressbilder-tempo-2016

www.tempofestival.se

--------------------------------

Den 17:e upplagan av Tempo Dokumentärfestival äger rum den 7-13 mars 2016 på biograf Victoria, Bio Rio, Filmstaden Söder, Barbro, Debaser Strand, Kulturhuset, Reflexen i Kärrtorp, Dramalabbet och Tensta Konsthall. Tempo Dokumentärfestival är Sveriges största festival för dokumentära uttryck. Sedan grundandet 1998 presenteras dokumentärer från hela världen som annars inte skulle nå en svensk publik och Tempo utgör ett unikt forum för att samlat presentera dokumentära verk över genregränser – film, radio, foto, transmedia och mer experimentella uttrycksformer. Tempo är också forum för dokumentärbranschen och arrangerar en rad branschrelaterade aktiviteter som work in progress, workshops, seminarier och Tempo Pitch.

• tempo dokumentärfestival
  • dokumentärfilm
  • vinnarfilmer
  • radio
  • prisgala

Kulturdirekt är samlingsplatsen för Stockholms fria kulturliv. Vi finns på webben och i informationsdisken på Kulturhuset vid Sergels torg. Vårt primära mål som medlemsförening är att göra steget mellan Stockholmsregionens kulturarrangörer och dess kulturkonsumenter kortare. I en demokratisk plattform för det fria kulturlivet, engagerar vi oss för att alla medlemmar ska ges likvärdig möjlighet att exponeras i ett relevant och kvalitativt forum.