nybergteater.se: Pjäs om ondska spelas för Stockholms hemlösa

Hemlöshet är en mänsklig orimlighet. Jag vet att de som kommer och ser vår föreställning den 4 december inte kan gå hem efteråt, eftersom de inte har något hem. Men ändå: När författaren Lena Holfve gav mig idén till en föreställning för Stockholms hemlösa visste jag direkt att det här gör vi. Ensemblen instämde utan att tveka.

Vi spelar William Mastrosimones EXTREMER, en på samma gång upprörande och filosofisk pjäs om skuld och vedergällning. En mening ur författarens efterord är en central fråga i dramat: "Hur handskas man med ondska utan att själv bli en del av det onda?"

En övergreppsdrabbad kvinna som ger igen. En ömhetsdrömmande man som för länge sedan passerat den yttersta gränsen. Ett våldtäktsoffer som strukit över och gått vidare. En utomstående betraktare som kastas mellan förnuft och känsla. Kvartetten i EXTREMER består av fyra människor i varsitt hörn av tillvaron.

Teater är inte tak över huvudet någon särskilt lång stund. Jag har funderat på om en sådan sak som en gratis teaterföreställning för hemlösa människor inget annat är än en skeninsats, eller rentav ett sätt att basunera ut: Se sådana helgon vi är!

Men - vem har sagt att hemlöshet skulle frånta människan hennes behov av konst? Om vi med denna föreställning under bara några ögonblick kan åstadkomma något som kan kallas levande teater, kanske vi ändå har dragit ett strå till stacken. I barndomen planerade jag med stort allvar (och en del självbelåtenhet) att som vuxen köpa ett mycket stort hus och låta alla hemlösa flytta in där. Nu måste jag inse att min - vår - pusselbit ser ut på ett annat sätt!

Bouffonteatern, Teater Replicas permanenta grupp, ger oss en dag gratis på teatern för att kunna genomföra föreställningen, som går av stapeln söndag den 4 december kl. 16.00. Oavsett om du som läser dessa rader är hemlös eller ej, sprid gärna ryktet bland dem som är inbjudna, dvs. Stockholms hemlösa.

Mattias Nyberg,
regissör, EXTREMER,
grundare av nybergteater.se

Kontaktuppgifter, Mattias Nyberg:
070/449 88 37
mn@nybergteater.se

I rollerna: Birgitta Rudklint, Jesper Berglund, Anilla Larsson, Camilla Rensgård.

Översättning: Birgitta Prejborn. Scenografi, kostym & ljusdesign: Sofia Romberg. Smink: Sarah Andersson. Musik: Olof Axler. Exekutiv producent: Patrik Wallin. Producent: Anilla Larsson.

Regi & produktion: Mattias Nyberg.

Föreställningen för Stockholms hemlösa äger rum söndag den 4 december kl. 16.00 på Teater Replicas stora scen. Salongen har 143 platser. Adress: Hantverkarg. 78, Stockholm. T-bana: Fridhemsplan.

Bilder på skådespelarna och regissören finns på www.nybergteater.se.

Föreställningen möjliggörs genom samarbete med Bouffonteatern och Fjäderholmsteatern.

• replica
  • holfve