Nypremiär för Così fan tutte på Confidencen

I skenet av levande ljus och i äkta rokokomiljö har Così fan tutte nypremiär på Ulriksdals slottsteater söndagen den 17 juli.

Intrigmakaren, tillika upplysningsfilosofen, Don Alfonso vill med kammarjungfrun Despinas hjälp genomföra ett kärleksexperiment där fyra unga älskandes trohet sätts på prov. Men leken övergår i allvar och situationen går överstyr då de unga paren tvingas erfara att alla människor står försvarslösa inför kärlekens makt.

- Così fan tutte är en komisk opera där den mänskliga svagheten blottas. Musikstyckena av Mozart är kanske några av de mest fängslande och nyanserade han skrev. säger Arnold Östman, musikalisk ledare och dirigent.

I sommar ges återigen möjlighet att njuta av Mozarts operakonst på Sveriges äldsta rokokoteater. Ulriksdals slottsteater tillhör en av de få teatrar i världen som kan förena tidstrogna instrument, kostym och mask med ett barockmaskineri upplyst av levande ljus, vilket ger publiken möjlighet att uppleva opera precis som på 1700-talet.

Samarbetet med Arnold Östman inleddes 2007 och var första steget i utforskandet av de möjligheter som finns att återskapa 1700-talets teatervärld på Confidencen. Sedan dess har vi år för år utvecklat sättet att belysa scenen och experimenterat med hur valet av tyger, dekor och scenbilder kan bidra till att väcka rokokoscenen till liv i det magiska skenet av levande ljus.

I nypremiären 2016 ser vi tenoren Conny Thimander i rollen som Ferrando. Han har tidigare setts hos oss i Trollflöjten och Figaros bröllop. Kostymören och 1700-talsexperten Anna Kjellsdotter har skapat nya kostymer för årets föreställningar.

Così fan tutte har nypremiär på Confidencen den 17 juli och spelas med 17 föreställningar till och med den 14 augusti.

Musikalisk ledning & dirigent: Arnold Östman
Regi: Natanael Øigaard Nelson

Fiordiligi - Albina Isufi
Dorabella - Erica Back
Guglielmo - Arash Azarbad
Ferrando – Conny Thimander
Despina - Randi Røssaak
Don Alfonso - Lars Martinsson

Confidencens ensemble på tidstrogna instrument
Konsertmästare Elin Gabrielsson

Föreställningsdatum:
Juli: 17, 20, 21, 23, 24, 27, 28, 30, 31
Augusti: 3, 4, 6, 7, 10, 11, 13, 14

För mer information, biljetter och speldatum, besök www.confidencen.se

Presskontakt Confidencen
För pressbiljetter och pressbilder kontakta Ingrid Wittbom
mail: ingrid@confidencen.se
tel: 08 - 85 70 16

• nypremiär
  • opera
  • cosí fan tutte
  • sommaropera
  • 1700-tal
  • arnold östman
  • cosi fan tutte

Kulturdirekt är samlingsplatsen för Stockholms fria kulturliv. Vi finns på webben och i informationsdisken på KulturhusetStadsteatern vid Sergels torg. Vårt primära mål som medlemsförening är att göra steget mellan Stockholmsregionens kulturarrangörer och dess kulturkonsumenter kortare. I en demokratisk plattform för det fria kulturlivet, engagerar vi oss för att alla medlemmar ska ges likvärdig möjlighet att exponeras i ett relevant och kvalitativt forum.