Nypremiär - Krokodilfiolen möter ny generation barn

Krokodilfiolen har spelats med stor framgång på Intercults scen Annexet (Stockholm) och runt om i landet i mitten av 2000-talet. Den 13 november får föreställningen nypremiär på Teater Slava och möter en ny generation barn. I sina enmansuppträdanden blandar den välkände Mamadou Sene sång, berättelser och akrobatik. Mamadou ingår även i Ale Möller Band.

För barn 6-12 år. Nypremiär 13 november 14:00 på Teater Slava, Huddinge. Till våren planeras en turné till skolor runtom i landet.

Se klipp!

Mamadou kom till Sverige från Senegal för 20 år sedan och arbetar som musiker. I föreställningen Krokodilfiolen berättar han om sin barndom i den afrikanska skogen bland lejon och hyenor. Vid åtta års ålder börjar han arbeta med att vakta familjens kor. För att kalla på korna använde Mamadou sin Riti, ett musikinstrument som hans morbror hade byggt åt honom med hjälp av krokodilskinn, hästtagel och en kalebass. Så en dag försvinner Mamadous mamma och han bestämmer sig för att leta efter henne. Resan tar honom hela den långa vägen till Dakar...

...hans historia går från en senegalesisk by till Stockholms tunnelbana. Barnen, oavsett ålder, sitter blick stilla. Han är gnistan på stubintråden. Pang! En sång. Bom! En dans, en bön.”
 Gunilla Brodrej EXPRESSEN

TEXT: Mia Törnqvist
REGI: Edward Bromberg

För mer information och intervjuer, kontakta:
Vanessa Ware, pressansvarig, Intercult

på
 den

kulturpolitiska
arenan i Sverige och Europa.
 Vi
 driver
Europeiskt
Resurscentrum
 för
 (ERK)
 Europa
 Direkt, som riktar sig till kulturaktörer som söker verktyg och perspektiv för att arbeta internationellt och interkulturellt.

Intercult har
verksamhetsstöd
från
Statens
 Kulturråd,
 Stockholms
 kulturförvaltning
 Stockholms
läns
landsting.
 Våra
 projekt
 stöds
 av
EU:s
 kulturprogram,
 Svenska
Institutet,

Kulturkontakt
Nord
 och regional och lokal finansiering där vi verkar.

• intercult
  • stockholm