Nypremiär: MOnteveRDi på Drottningholm!

Efter en fantastisk turné på borggården i Hamlets slott Kronborg är nu kören tillbaka med gästspel på Drottningholms Slottsteater.

(Läs Kvällsposten recensera vår Macbeth http://www.expressen.se/kvp/kultur/krigets-klassiska-klanger-pa-kronborg/)

En av våra mest älskade föreställningar har nu nypremiär på Drottningholms Slottsteater. Det är MOnteveRDi - eller Mordet i Mantua som den också har kallats.

Med madrigaler av Claudio Monteverdi berättas historien och den vackra sångerskan Caterinuccia Martinelli som skulle uppträda under karnevalen i Mantua. Just före premiären spred sig nyheten att Martinelli plötsligt avlidit och rykten talade om att någon förgiftat den unga sångerskan…

Handlingen är inspirerad av en verklig mordhistoria från karnevalen i Mantua 1608 och för iscensättning och regi står Benoît Malmberg. Romeo & Julia Kören har spelat föreställningen sedan 1996 och under turnén 2007 spelades den på plats i Mantua, Italien.

25 augusti 14.00 & 16.00 NYPREMIÄR
26 augusti 14.00 & 16.00
2 september 14.00 & 16.00
9 september 14.00 & 16.00

I Romeo & Julia Körens föreställningar väver Benoît Malmberg samman musik, dramatik och koreografi. Musiken lyfter fram berättelsen samtidigt som det sceniska uttrycket ger kraft åt sångerna. Flitigt turnerande har tagit Romeo & Julia Kören till ett trettiotal länder — bland annat Japan, Tibet, Nepal, Frankrike, Italien, Albanien, Kroatien, Island, Kosovo och USA. Kören har medverkat vid Kronprinsessans bröllop 2010 samt fem Nobelmiddagar i Blå Hallen, den senaste i december 2011.

Under våren och sommaren 2012 har RJK bl.a. besökt Kurdistan, Helsingborg, Skövde, Avesta, Lidköping, Malmö, Torekov Helsingör och Arboga. I höst är gruppen bl.a. aktuell på Livrustkammaren med föreställningen Lilla Macbeth och på med traditionsenliga julkonserter på Dramatens stora scen. I månadsskiftet oktober-november åker de till en internationell festival i Chile för att framträda.

Utöver detta har gruppens konstnärlige ledare och grundare belönats med dels H.K. Konungens medalj av 8:e graden i högblått band samt Stiftelsen Renässans för Humanioras stora pris.

För mer information & pressbiljetter kontakta Körens producenter:
romeo_julia@dramaten.se
Anja Nordahl 0700 175 055