Ocensurerat när Ockulta dagboken blir teater

Fokus för uppsättningen är det tidiga 1900-talet, förälskelsen, det korta äktenskapet och skilsmässan från Harriet Bosse. I Ockulta dagboken har Strindberg skrivit ner sitt liv ocensurerat – ångest, självförebråelser, anklagelser, mardrömmar blandat med telepatiska tecken från högre makter. Det har blivit hans egen version av kärlekens omöjlighet. Premiär den 15 augusti på Strindbergs Intima Teater i samarbete med Stockholms stadsteater.

10e juni 1908
Fasansfull afton. Lade mig kl 10. H-t sökte mig naivt hela natten, men jag var skyddad. En liten hund skrek hela natten. Läste på aftonen det sista av Blå boken. Kände att livet var slut.

August Strindberg skrev på sin ”Ockulta dagbok” under åren 1896 och 1908. En stor del av innehållet kretsar kring Harriet Bosse, H-t i dagboken och Strindbergs hustru åren 1901 - 1904. I mars 1901 skriver han euforiskt Tänk! Jag har kysst hennes vackra lilla mun och små mjölktänder!

Ole Anders Tandberg menar att August Strindberg aldrig varit så modern som dramatiker som i Ockulta dagboken.

- Idealet låg i tiden – att skriva ner sitt liv helt ocensurerat. Uppsättningen försöker förlösa Strindbergs existentiella panik i skådespelarnas uttryck, säger Tandberg.

Strindbergs röst och dagboksanteckningar gestaltas av de fem manliga skådespelarna. Thérèse Svensson gestaltar Harriet Bosse - eller snarare Strindbergs fantasi om Harriet.

- I verkligheten började deras relation med att Harriet Bosse var besatt av Strindberg, fullkomligt förälskad, hypnotiserad som hon själv kallade det. Hon var ung och han cirka trettio år äldre.

- Tragedin var att han bara kunde älska henne i drömmen, i sina föreställningar om henne. Den verkliga relationen var för hotfull. Strindberg hade stora problem med intimitet.

- Efter skilsmässan upplevde Strindberg att Harriet sökte honom sexuellt, de hade ”telepatiska” samlag ibland flera gånger om natten, säger Ole Anders Tandberg.

Ur dagboken:
”… Hon gör mig pervers på visst sätt, indirekt, och mot min vilja. Denna för mig så stora och utomordentligt sköna kärlekshistoria, vilken upplöste sig i ett gäckeri, har givit mig full övertygelse att livet är illusion, och att de vackraste historierna vilka upplösas som bubblor av smutsigt tvättvatten, äro gjorda för att inge oss avsky för livet.”

Ole Anders Tandberg har tidigare gjort flera uppmärksammade och framgångsrika uppsättningar på Stockholms stadsteater, senast Jeppe på berget (2011) och Ibsen 2010. Liksom med Jeppe gör här Maria Geber både scenografi och kostym.

OCKULTA DAGBOKEN
Av:  August Strindberg
Dramatisering och regi: Ole Anders Tandberg
Scenografi och kostym: Maria Geber
Ljus: Miriam Helleday

Medverkande:
Thérèse Svensson, Michael Jonsson, Sven Ahlström, Samuel Fröler,
Robert Panzenböck, Åke Lundqvist

Premiär 15 augusti på Strindbergs Intima Teater
Detta är ett samarbete mellan Stockholms stadsteater och Strindbergs intima teater.

Förhandsbilder finns att hämta på www.stadsteatern.stockholm.se/press/press.asp

Föreställningsbilder finns att hämta från 13 augusti.

För mer information kontakta:
Katharina Lind mobil 0736 549815
katharina@strindbergsintimateater.se