Odenteatern ger Arbetarklassens sista hjältar av Peter Birro med Börje Ahlstedt & Magnus Ehrner i rollerna.

Odenteatern sparkar igång höstsäsongen 2010 med premiären av  inget mindre än ”Arbetarklassens sista hjältar” av Peter Birro, med Börje Ahlstedt och Magnus Ehrner i rollerna.

Peter Birro är författaren som skrivit åtskilliga pjäs & filmmanus som blivit stora succeér.

Arbetarklassens sista hjältar är den första fristående pjäsen i en triologi om rollfiguren

Harald i olika skepnader/yrken.

I uppföljaren “Neil Armstrong var aldrig på månen”, fick man möta skådespelaren Harald.

Sista delen i triologin var “Den ömhet jag är värd” där man såg honom som författare.

Här i arbetarklassens sista hjältar får vi möta konstnären Harald som möter sin son

Benny efter 12 år. Det blir ett gripande och tragikomiskt återseende. Mänskligt och

allmängiltigt.

Föreställningen blev en stor succé när den spelades på Elverket.

Spelas måndagar kl 19.30 med Premiär 20 September.

Spelas sedan: 27/9, 11/10, 18/10, 15/11

Biljettpris 250kr (pensionär 200kr)

Medverkande:

Börje Ahlstedt

Spelar rollen som Harald.

Börje har sedan sin examen från Dramatens elevskola1965 hört till Kungliga Dramatiska teaterns ensemble och där gjort över 100 rollgestaltningar, han har arbetat mycket med Ingmar Bergman. Börje har medverkat i otaliga film & scenproduktioner, som till exempel:  “Fanny och Alexander”,  “Ronja rövardotter”, “Kaninmannen”  (i en roll som Guldbaggebelönades), “Saraband”, “Peer Gynt”,  “Macbeth”, “Hamlet”,“Kung Lear” , “Muntra fruarna från Windsor” och nu senast i “En familj”.

Magnus Ehrner

Spelar rollen som sonen Benny.

Magnus har sedan sin examen från teaterhögskolan i Malmö varit anställd på Östgötateatern och Turteatern, men har sedan 1983 hört till Kungliga Dramatiska teaterns ensemble. Magnus har medverkat i otaliga film, tv & scenproduktioner, som till exempel: “Beck - i stormens öga”, “Mäster Olof”, “Änkeman Jarl”, “Cabaret”, “Baal”, “En midsommarnatts dröm”, “Hamlet”, “Muntra fruarna i Windsor”, “Jerusalem 2010”,och mycket mycket mer.

Odenteatern:
Stockholms enda repertoarteater som drivs helt utan bidrag av skådespelaren  Klas Ahlstedt.
Odenteatern vill vara en teater för alla, med en bred och varierande repertoar som passar många målgrupper.

För mer information, intervjuer, förhandsreportage samt pressbiljetter kontakta oss på Odenteatern, info@odenteatern.se 08-32 60 90

Adress och biljettbokning:
Västmannagatan 56, 113 25 Stockholm.
www.odenteatern.se 08-32 60 90
alternativt