​Operapärlor, tango och rundtur under Stockholms kulturnatt på Folkoperan

Operapärlor, tango och rundtur under Stockholms kulturnatt på Folkoperan

Kulturnatt Stockholm på Folkoperan blir en Operaspecial. Under kvällen bjuds det på opera-hits framförda av Operahögskolans studenter, tangomusik från Folkoperans orkester och rundvandringar bakom kulisserna på Folkoperan.

För den kulturintresserade är Kulturnatt Stockholm ett mecka, med kvällsöppna program på kulturinstitutionerna runtom i staden. Med fri entré blir kulturen lättillgänglig och skapar möjligheter att hitta nya favoriter på kulturkartan. Den som vill uppleva en tangodoftande Operaspecial med framtidens operastjärnor bör göra ett besök på Folkoperan:

• Folkoperan öppnar upp operahuset för alla under Kulturnatten. Vi upplåter scenen till unga operasångare i början av sin karriär. Vi är väldigt glada över samarbetet med Operahögskolan i Stockholm, säger Folkoperans VD, Pia Kronqvist.

Samarbetet med Operahögskolans studenter bjuder tillsammans med pianisten Bengt-Åke Lundin på operapärlor i lättsam form. Operahögskolans vice rektor Anna Lindal säger att studenterna själva har gjort programmet:

• De kommer att med liv och lust underhålla publiken i sina favoritarior och ensembler. Det är alltid roligt när studenterna på eget initiativ gör uppträdanden och Kulturnatten är ett gyllene tillfälle att möta publik på ett nytt sätt.

Kulturnattspubliken får dessutom chansen att kliva in bakom kulisserna och se Folkoperans lokaler från insidan. En och annan anekdot från Folkoperans historia utlovas också. Folkoperans tangoorkester spelar tangopärlor från Hoffmanns äventyr, som visas på Folkoperan till och med den 3 maj.

MEDVERKANDE
Folkoperans tangoorkester (viola: Sophie Bretschneider, kontrabas: Bård Ericson, bandoneon: Jens Lundberg, klarinett: Tomas Agnas)

Folkoperans guider (Elenor Wolgers, Jonas Palerius, Helena Vivejo, Pia Kronqvist)
Operahögskolans studenter (Arash Azarbad, Sigrid Vetlester Bøe, Lydia Kjellberg, Maja Frydén, Joris Grouwels, Karin Osbeck, Nils Hübinette)

SCHEMA FÖR KVÄLLEN
Folkoperans bar öppnar 18.30.
Musik av Folkoperans tangoorkester en gång i timmen.
Guidade rundvisningar bakom kulisserna på Folkoperan, en gång i timmen, varje halv timme.
Musik av Operahögskolans studenter varje hel timme.

PRESSKONTAKT
Elenor Wolgers, kommunikationschef Folkoperan, 08-616 07 17, 073-344 64 34, elenor.wolgers@folkoperan.se eller Anna Lekberg, vik. kommunikatör Folkoperan, 08-616 07 15, 073-810 90 22, anna.lekberg@folkoperan.se

• operapärlor
  • tango och rundtur under stockholms kulturnatt på folkoperan