På Boulevardteatern: Arkan Asaads hyllade bok Stjärnlösa nätter blir teater

Ett sprakande och konfliktfyllt möte mellan gammal tradition och modern livsstil.

Om att vara trängd mellan gamla konventioner och om rätten att själv välja sitt liv, om val som till och med kan handla om liv eller död. En verklighet som tyvärr en del ungdomar idag har erfarenhet av.
Amár, är kurd och uppvuxen i Sverige, och tvingas av familjen att gå med på giftermål med sin egen kusin. Han klarar först inte att stå emot trycket från släkten, men när han till sist vågar säga nej, bryter helvetet ut.

Amár försöker förtvivlat få ihop sitt liv, trängd av lojaliteten till sin familjs önskemål och krav, och sin kärlek till sin älskade flickvän som han inte vill svika. Tumskruvarna dras åt mer och mer , till sist känner Amár att det inte spelar någon roll hur han väljer, människor omkring honom kommer att fara illa hur han än beter sig. Måste han till sist också svika sig själv?

Till slut, när allt ser som allra mörkast ut, tar historien en ny vändning och ett hopp föds om försoning och om en möjlig väg framåt.

Ett myller av karaktärer träder fram i Boulevardteaterns tolkning, vi träffar Amárs kusin Amina, pappan, mamman, släkten i Irak, Aminas älskade bror, flickvännen - Alla ryms de på den lilla scenytan på ett kvadratmeter där ett skynke får hjälpa till att skapa ett kurdiskt bröllopsbord dignande av godsaker, en jättelik mustasch, en unken doft.

Föreställningen bygger på Arkan Asaads succébok Stjärnlösa nätter. Arkan är återigen aktuell med en ny bok, 'Blod rödare än rött' - en fristående fortsättning som kretsar kring Amárs mammas liv.

Sofia Rönnegård har medverkat i en rad tv- och filmproduktioner, senast i Fröken Frimans krig och Hallåhallå och i kommande filmerna Skuggor över Valleby och Glada hälsningar från Missångerträsk. Sofia har varit verksam vid många av landets institutionsteatrar och fria grupper.

Daniel Goldmann har sett i bl a Beck - I stormens öga, Gustafsson 3 tr, Dubbelliv och Vi är bäst! Arbetat som regissör på bl a Skottes Musikteater och Unga Riks. Daniel har också spelat i bl a Heil clown och Ur svenska hjärtans djup på Boulevardteatern.

Regi Roger Westberg
Fritt efter boken Stjärnlösa nätter av Arkan Asaad
Skådespelare Daniel Goldmann & Sofia Rönnegård
Regi-assistent Marina Almén