Poste Restante “Kamratföreningen Leviathan” 2-24 oktober

“Upplever du också att den rådande kulturen misslyckas med att skänka oss en känsla av meningsfullhet? Söker du en kamratlig gemenskap som accepterar dig som du är? Från den 2 oktober öppnar vi upp för nya medlemmar. Välkommen med din ansökan.”

“Kamratföreningen Leviathan” är en interaktiv performanceföreställning om längtan efter en meningsfull gemenskap byggd på jämlikhet och respekt och de svårigheter som följer.

Föreställningen har formen av en förening som har beslutat sig för att hoppa av samhället. Från MDT hämtas besökarna till vår samlingslokal i Vällingby, där föreningen arbetar med att lägga grunden till en ny, mer jämlik civilisation samt att tömma den gamla kulturens kvardröjande perversioner ur medlemmarna. Publiken bjuds in som adepter och underställs föreningens praktik som ska garantera en jämlik, civiliserad ordning. Under ytan sjuder frustrationen som uppstår när föreningens stränga uppförandekoder går i klinch med de invanda handlingsmönster som känns “naturliga”. En frustration som hotar att rasera allt det föreningen så mödosamt byggt upp.

För de besökare som önskar en mer utmanande upplevelse erbjuds under kvällen möjligheten att ansöka om medlemskap. Efter genomgångna och godkända prövningar, ges besökaren plats att arbeta i föreningen.

“Kamratföreningen Leviathan” är en fristående del av Poste Restantes diptyk som utforskar Sigmund Freuds “Vi vantrivs i Kulturen”. Den är ett performanceverk som kombinerar element från Freud med arbetarrörelse, queerteori och klubbkultur och inbjuder besökaren att i en säker miljö granska sin egen relation till maktens och begärets konventioner.

“Vi hyser inga illusioner om det kommer kännas naturligt eller enkelt. Tvärtom. Arbetet som ligger framför oss är svårt och mödosamt. Men nödvändigt.”

Koncept och regi: POSTE RESTANTE (Erik Berg, Linn Hilda Lamberg, Stefan Åkesson)Performers: Linda Adami, Erik Berg, Carl Olof Berg, Josefina Björk, Majula Drammeh, Lena Kimming, Linn Hilda Lamberg, Erika Lindahl, Alvaro Ovalle, Anna Karin Penton, Eric Sjögren, Benjamin Quigley, Stefan Åkesson

Ljuddesign: Eric Sjögren
Producent: Erika Lindahl / POSTE RESTANTE
Samproduktion: MDT (SE)
Distribution: Key Performance.

Kamratföreningen Leviathan är en samproduktion av Poste Restante och MDT som möjliggjorts med stöd av Konstnärsnämnden och Stockholm Stads Kulturförvaltning. Poste Restantes verksamhet stöd av Kulturrådet.

Premiär 2 oktober. Poste Restantes “Kamratföreningen Leviathan” spelar: 2/10, 3/10, 9/10, 10/10, 16/10, 17/10, 23/10, 24/10.

Föreställningen börjar på MDT, varifrån publiken transporteras till Vällingby, där föreställningen även avslutas.

Pressbild “Kamratföreningen Leviathan”:

Läs mer om “Kamratföreningen Leviathan”:

För mer information och bokning av pressbiljetter kontakta:
Erika Lindahl
erika@poste-restante.se

Hela höstprogrammet kan ni läsa mer om på vår hemsida: http://mdtsthlm.se

• mdt
  • poste restante