Premiär på älskad Barbro Lindgrensaga i angelägen uppsättning

Sagan om en mycket ensam liten farbror har premiär 6 februari på Boulevardteatern.

Älskad klassiker blir dagsaktuell i händerna på teaterchef Roger Westberg när Barbro Lindgrens Sagan om den lilla farbrorn blir teaterföreställning på Boulevardteatern.Frågor som "Vem är man beredd att släppa in i sitt liv, sitt hem, sitt revir?" ställs när regissören med stor ömsinthet, allvar och humor tolkar berättelsen. Med en musiker och tre skådespelare på scen berättas historien om ensamhet, vänskap och svartsjuka. Två av de medverkande är före detta studenter från Boulevardteaterns Teaterskola och har tidigare medverkat i ett antal pjäser på Boulevardteatern.

I sagan om den ensamma farbrorn läggs fokus också på hundens och flickans roll i pjäsen; Vem är egentligen den hemlösa hunden som söker sin tillflykt hos farbrorn? Och vem är den ensamma flickan som plötsligt dyker upp? Och kan vi inte alla ibland känna igen oss i den ensamma lilla farbrorn som ingen hälsar på, ingen ser, och som, när han äntligen blir sedd, känner oro och fruktan att åter hamna därute i kylan och som inte kan hejda sig när svartsjukans fula ansikte visar sig.

Om ensemblen
På scenen ser vi skådespelarena Lina Andersson, Gustav Lundkvist, Palle Söderberg och musikern Sara Edin på fiol. Palle och Lina har båda gått Boulevardteaterns Teaterskola. Senast såg vi Lina i föreställningen Ett lamm till middag tillsammans med Gustav, och Palle medverkade i Witzis & Moritz Julkabaré, bägge på Boulevardteatern. Gustav har medverkat i en mängd olika produktioner under många år på teatern. Alla tre har mimen i botten vilket ger föreställningen ett starkt fysiskt uttryck, något som, vid sidan av humorn, blivit teaterns signum under mimaren Roger Westbergs chefskap. Musikern Sara Edin har bland annat spelat med Stefan Sundström och Chesty Morgan.

Om pjäsen
Den lilla farbrorn är mycket ensam. Ingen besvarar hans hälsningar på på gatan, ingen ser honom ens. Ingen kommer på besök.
En dag får han en idé. Han ska efterlysa en vän! Överallt sätter han upp lappar. Men ingen kommer.
Så en dag dyker plöstligt en hund upp. Trevande och försiktigt närmar de sig varandra. Efter en stund blir de vänner. Äntligen har farbrorn hittat en riktig vän!
Då dyker det upp en liten flicka. Flickan och hunden blir genast goda vänner. Farbrorn känner sig undanskuffad och bortglömd. Ska han bli så där ensam nu igen?

Premiär 6 februari kl 13 på Boulevardteatern
Skolpremiär 4 feb och offentlig premiär 6 februari kl 13 på Boulevardteatern. Spelar februari t o m april på Boulevardteatern. Föreställningen har en första premiär 30 januari kl 13 i Vallentuna Kulturhus Boulevardteatern har kommit att bli Teater in residence.

Föreställningen är för åldrarna 3-8 år

Medverkande
Medverkande Lina Andersson,
Gustav Lundkvist, Palle Söderberg
Musiker på scen Sara Edin
Regi Roger Westberg
Scenografi John Söderberg
Dramatisering Lars-Erik Brossner
och Tomas von Brömssen
Musik Lars-Erik Brossner

För information och pressbilder var vänlig kontakta Yvonne Granath yvonne@boulevardteatern.se eller +46737598964

• premiär
  • roger westberg
  • boulevardteatern
  • barnteater
  • barbro lindgren

Kulturdirekt är samlingsplatsen för Stockholms fria kulturliv. Vi finns på webben och i informationsdisken på Kulturhuset vid Sergels torg. Vårt primära mål som medlemsförening är att göra steget mellan Stockholmsregionens kulturarrangörer och dess kulturkonsumenter kortare. I en demokratisk plattform för det fria kulturlivet, engagerar vi oss för att alla medlemmar ska ges likvärdig möjlighet att exponeras i ett relevant och kvalitativt forum.