Premiär på dokumentären Drömmen om Maremma fre 1 mars på ZITA kl 18.30 med efterföljande diskussion kring markkonfliker.

Filmregissören Jannik Splidsboel reser till Maremma för att göra en film, om människorna som bor där. Väl på plats inser han att bönderna har stora ekonomiska problem. Några av dem försöker undvika konkurs genom att sälja sina hus till stadsbor, men behåller marken och hyr i hemlighet ut de vidsträckta fälten till ett av världens största solpanelföretag. Det genuina landskapet som lockat dit husköparna är hotat, och snart befinner vi oss mitt i ett lokalt krig.

Debatt med tema: Rör inte min utsikt - när miljöelen kommer för nära

När framtidens energi- och bostadsbehov kommer för nära uppstår konflikter mellan privata

drömmar och allmänna intressen. Vi är många som drömmer om en egen oas, ett hus på

landet, en trädgårdstäppa, en klippa med utsikt mot horisonten. Vi är också många som vill att samhället lägger om mot en miljövänlig energiförsörjning och satsar på bostadsbyggande så att även framtida generationer kan rymmas i städerna. Men vad händer när dessa intressen hamnar i konflikt? När studentbostäderna, vindkraft verket, mobilmasten eller biogasanläggningen planeras utanför fönstret i den personliga oasen? Under de senaste åren har lokala motståndsrörelser växt sig starka på många platser i Sverige. Forskare drar till och med paralleller till kärnkraft smotståndet på 1970-talet. Men är det när flest skriker högst som demokratin fungerar bäst?

I panelen möter vi bland annat Sune Sjöström, ordförande Svenskt Landsskapsskydd,

Jessica Andersson, regionplanerare Stockholms Läns Landsting och Therese Kristiansson, konstnär, arkitekt och aktivist.

Regissör: Jannik Spledsboel
Musik: Matti Bye