Programsläpp: Stjärnstoff och politik - fringefestivalen fyller fem!

Den femte upplagan av Stockholm Fringe Festival hyllar banbrytare, konstnärligt mod, nyfikenhet samt Fringens förmåga att fånga det som gäller här och nu. Årets program domineras av frågor kring jämställdhet, människors lika värde och skapandets krafter.

Festivalen inleds med en rykande het öppningsfest med Alexandra Pascalidou, konstgruppen FUL, utdrag ur den antinationalistiska kabarén Europa Europa samt smakprov ur årets festivalprogram

Under tre fullspäckade dygn lyser festivalens vilda scenkonstmix upp Stockholms kulturhjärta med talanger från när och fjärran. Missa inte extraordinära amerikanska hiphop- och performanceartisten Mykki Blanco eller Stockholmspremiären av Sigurd Der Kreuzritter med den omtalade Berlin/Malmö-baserade teatergrupppen Institutet

I år dundrar Stoff in mitt under årets Kulturfestival, och likt ett småsyskon med uppkäftig charm ämnar Stoff att utmana, ifrågasätta och vända upp och ner på ramar och konventioner.

Välkomna till Stoffholm!

3 höjdpunkter

Repertoar Theatre av The Elephant & Mouse Company (IL)  kommer direkt från Camden Fringe (2014) med en galen och prisbelönad fringekomedi som tog hela Edinburgh Fringe Festival med storm 2013.

Dance Like A butterfly Dream Boy av Joshua Rutter (NZ) Nya Zeelands främsta performanceartist reser välden över där han arbetar med lokala män och hittar vägen till hjärtat av sin homo-sociala neuros.

(Un) conscious Deformation av Nina Falk (SE). Genom att sy i sitt eget skinn ställer hon frågan: Hur långt är vi beredda att gå för att skapa oss själva?

Vad: Stockholm Fringe Festival – Skandinaviens enda fringefestival

Datum: 14 – 17 augusti

Invigning: 14 augusti kl 18.00

Stoff 2014 Fringe Awards Fest: 17 augusti kl 17.00

Kontakt: Adam Potrykus, adam@stockholmfringe.com Tel: + 44 7549 932 583

Programmet 2014
Promovideo 2014

Stockholm fringe festival är producerat i samarbete med Kulturhuset Stadsteatern med stöd från: Stockholms stads kulturförvaltning, Stockholms läns landsting.

• stockholm fringe festival
  • stoff