RUM Stockholm: Konsert med Jakob Stadell till förmån för Världens barn, 28 september kl 16.00

RUM Stockholm manifesterar sitt engagemang med unga musiker för unga utsatta i världen genom en storslagen konsert till förmån för radiohjälpens insamling till Världens barn.

Den 28 september kl 16.00 spelar ungdomssymfoniorkestern SUSO i Eric Ericsonhallen under ledning av Glenn Mossop. SUSO är kanske Sveriges bästa ungdomssymfoniorkester och orkestern fyller en viktig funktion för unga musiker på väg mot högre musikstudier genom sin höga kvalitet och tillgänglighet för unga musiker från hela länet.  SUSO har flera gånger hotats av nedläggning p g a knappa resurser, men Kulturskolan Stockholm som är basen för orkestern sätter värde på verksamheten och med stöd av olika samarbeten, med bland annat RUM, har man kunnat driva sin verksamhet vidare.

Solist är musikalartisten Jakob Stadell som har gestaltat roller i Annie, Guys and Dolls, Jesust Christ Superstar och mottagit Guldmasken för sin insats i musikalen Rent på Göta Lejon med mera. Han har även medverkat i populära tv-program som Så ska det låta och Fångarna på fortet.

På konserten kommer SUSO att framföra musik ur ett antal av de mest kända och älskade klassiska verken och ur opera- och musikalrepertoaren såsom: Symfoni nr 9 ”Från den nya världen” av Antonin Dvorak, ”Nötknäpparsviten” av P. Tjajkovskij, ”Carmen” av C. Bizet samt sånger ur Miss Saigon av C-M Schönberg och Kristina från Duvemåla av B. Andersson/ B. Ulveaus med mera.

Med stöd av Ericson International Choral Center spinner vi vidare på deras tankar om att musiken kan användas för att hjälpa utsatta grupper i samhället men också hur musiken påverkas av ett medmänskligt förhållningssätt.
RUM värnar och stimulerar ungas musicerande, den klassiska musiken och de instrument som spelas i allt mindre grad, genom att ge dessa drivna unga musiker stöd och nya utmaningar.
Riksförbundet Unga Musikanter, RUM, är en ungdomsorganisation för alla barn och ungdomar som spelar ett instrument, sjunger, dansar eller spelar teater. Bland våra 40 000 medlemmar och 400 lokalföreningar utövas det massor av musik- och kulturaktiviteter av många olika slag.

Vad gör RUM?

- RUM anordnar kurser, konserter, workshops, festivaler och mycket annat för våra medlemmar.
- RUM ser som sin uppgift att förmedla kontakter mellan musikintresserade både inom landet och utomlands.
- RUM påverkar myndigheter i frågor som rör musikintresserade ungdomar.
- RUM ger sina medlemmar råd i musikaliska, organisatoriska och ekonomiska frågor och arbetar för att hjälpa och stödja enskilda gruppers utbildning och utveckling.

Kontakt:

Producent Helena Martinsson 0725-86 84 54