Själakonst från Aleppo till Sköndal

Välkomna till Teater Accénts första konstutställning våren 2017. Vi visar en större samling konstverk av Jasmin Kudsi som valt att kalla sin utställning för Atmosfär 2. Vi bjuder även på musik och förfriskningar. Plats: Allaktivitetshuset i Sköndals C. Buss 188 från Gullmarsplan (resan tar 6-8 min) och bussen stannar precis utanför lokalen. Fri entré.

Jasmin Kudsi flydde från Aleppo till Sverige oktober 2015 och är nu bosatt i Olofström. Innan kriget bröt ut i Syrien utbildade sig inom engelsk litteratur och konst. Nu ställer Jasmin ut sin konst för första gången i Stockholm. Vernissage den 26 februari kl 13.00-15.00 i Teater Accénts lokaler på Allaktivitetshuset i Sköndal C. Utställningen hänger till 12 mars.

"Jag letar efter skönhet i enkla saker.

Det är min första inspiration. Att vara en konstnär har stor betydelse för mig. Jag började först att måla år 2010 i Aleppo, Syrien, det var min första gången att jag måla med olja och akrylfärger. Den första tavlan var ett stilleben och jag visste då att jag gillar inte att sätta får många detaljer. Jag är 24 år gammal, jag studerade engelska litteratur och gjorde en konstkurs och en annons kurs.

Jag tycker att konst är maten till själen. Att ha en artists ögon gör att man ser saker annorlunda och ser de i sin egen känsla. Vad jag älskar är att fånga atmosfären. Min konststil är abstrakt och inspirerad av naturen, men naturen har ibland någon form av störningar och det bliv plötsligt overklig! Så tycker jag.

Jag har bott i Olofström, Sverige i ett år och tre månader och det inspirerade mig mycket med sitt skönhet och ro. Jag har några tavlor som man kan kalla dem med hemsjuka tavlor. De påminner mig mycket om platser var jag brukade gå och tillbringa min tid där."

Jasmin Kudsi

Teater Accént