Sommar-Stockholm gungar av gospel

9 augusti startar festivalen. I fyra dagar fylls Stockholm av gospelmusik med körer från Sverige, Europa, USA och Afrika. Det blir konserter med svenska storheter som Per-Erik Hallin och Samuel Ljungbladh och amerikanska gospelartister som New Millennium Gospel Singers och Light of Love. Till festivalen kommer även Norris Turner som skrev låten ”Stop in the name of love” som spelades in av the Supremes med sångerskan Diana Ross. Låten, som hamnade på den amerikanska bilboardlistan i februari 1965, sålde Turner till skivbolaget Motown Records och därmed uppsade sig all rätt till royalties. Låten har idag spelat in många miljontals kronor, Turner själv fick 200 USD.

Lördagen den 11 aug intar festivalen Sergels Torg och Riddarholmen. Dagen startar kl 15 med en svängig konsert på Sergels Torg, precis som för 24 år sen.

Kl 18 börjar det på Riddarholmen med körkavalkad på Riddarholmstorget och kvällen avslutas kl 20 med en finalkonsert på stora scenen vid Riddarholmskajen. Stockholm kommer än en gång gunga av gospelmusik, denna gång med åskådare som Evert Taube och Stockholms stadshus.

Läs mer om Stockholm Gospelkör Festival: www.stockholmgospel.se

Kontakt: