Sover Fiskar? -Teater Fredag

Sergels torg, Stockholm

Måndag 14 april-Torsdag 17 april 2014
Nypremiär 14 april kl. 13,00

Sover Fiskar? är Teater Fredags andra produktion på Kulturhuset Stadsteatern. I pjäsen får vi följa Jenny vars lillebror är sjuk. Jenny ställer frågor om vad som händer när vi dör och om fiskar sover. Pappan mumlar och tittar konstigt. Då förstår Jenny att han inte heller vet, precis lika lite som varför solen är varm och varför det växer hår i farbror Jonas öron men inte på hans huvud.

Efter begravningen börjar Jenny rita moln. Tunga svarta moln.

Teater Fredag är en Nackabaserad teatergrupp som ligger i framkant när det gäller kvalitativ barn- och ungdomsteater. Gruppens specialitet är att introducera nyskriven internationell och svensk dramatik till en ung publik. Under åren har Teater Fredag samproducerat med Folkteatern i Gävleborg och Smålands Länsteater, turnerat med Riksteatern och spelat på Göteborg Stadsteater samt arbetat med en lång rad skolor, teatrar och kommuner. Föreställningarna turnerar flitigt både i Sverige och utomlands. Gruppens senaste produktioner är: Anne och Zef, Min Mamma Medea, Clyde och Bonnie och Hitta Hem?

Sover Fiskar? är regisserad av Teater Fredags konstnärlige ledare Anders Alnemark med Ellen Fosti i rollen som Jenny. Scenografi och kostym kommer från Anna Sigurdsdotter (Min Mamma Medea, Clyde och Bonnie, Hitta Hem).  Musiken är återigen komponerad av Anders Nyström (Anne och Zef, Min Mamma Medea, Clyde och Bonnie och Hitta Hem).

Orginalpjäsen är skriven av Jens Raschke (Tyskland) född 1970. Författare och regissör, främst för barn och ungdomspjäser.

Schlafen fische?  Blev vald till bästa tyska barnpjäs KinderStückePreis 2012

Presskontakt för information om Sover Fiskar? och Teater Fredag:
Anders Alnemark, konstärlig ledare
info@fredag.info