Stara Rzeka ‒ en fusion av natur och teknik ‒ på Grand Öl & Mat i Malmö

Stara Rzeka ‒ en fusion av natur och teknik ‒ på Grand

Förutom Malmöbandet Kust kommer den polska artisten Stara Rzeka spela på Grand på fredag. Spelningen den 6 februari, kl 22.30-03 i Malmö blir Sverige-premiär för Stara Rzeka.

Stara Rzeka (Gamla floden) det är Kuba Ziołeks artistnamn när han uppträder solo. Annars är han känd som medlem av många musikgrupper (Innercity Ensemble, Alameda 3, Ed Wood, Hokei, T'ien Lai och Kapital). Han strävar efter en fusion av natur och teknik och skapar musik i skärni ngspunkten mellan akustiska, elektriska och elektroniska ljud med hjälp av gitarrer, effekter, samplingar, blåsinstrument och den egna rösten. Konserterna har en ganska öppen formel beroende på plats, tid, instrument och stämning. Kuba Ziołek är fascinerad av både former och strukturer (abstrakta och konkreta) och av den rena energi som kommer ur själva ljudens egenskaper.

Som Stara Rzeka har han hittills gett ut ett album, Cień chmury nad ukrytym polem (Molnets skugga över ett täckt fält) som kommit ut på CD hos Instant Classic och på kassett hos Few Quiet People (numera Latarnia Records). Albumet har blivit väl mottaget både i Polen och ut omlands, vilket märks genom uppskattande ord och hög position på rankinglistorna hos tidningar och portaler som The Quietus, Tiny Mix Tapes, Scaruffi och Gazeta Wyborcza.

Kuba Ziołek bor, skapar och spelar in musik i Polen. Han är grundare av Milieu L'Acéphale, en gemensam plattform för flera av hans musikprojekt. Han har gett konserter i olika konstellationer på festivaler i bl a London, Liverpool, Barcelona och New York. En symbolisk kröning på Kuba Ziołeks musikskapande under 2013 var nomineringen till tidningen Politykas prestigefyllda kulturpris Paszport i kategorin Populärmusik.

6 februari, kl 22.30-03
Grand Öl & Mat, Monbijougatan 17 (in på gården), Malmö
Klubb: Vitamin C + Polska sessioner
Live: Kust + Stara Rzeka [PL], DJs: Vitamin C + gästen DJ Adolfska

Polska sessioner är namnet för en serie kulturevenemang i Malmö i samarbete mellan Polska institutet i Stockholm och lokala arrangörer. Initiativtagarna till serien är Gabriel Stille, Julia Zając och Polska institutet i Stockholm.

Mer:
www.grandolomat.se/kalender/
polskainstitutet.se/stararzeka_polskasessioner2

Michal Piotrowski (projektledare)
Telefon: (0046) 8 50 57 50 59
Mail: michal.piotrowski@instytutpolski.org

Marta Dybula (PR- och pressansvarig)
Telefon: (0046) 8 50 57 50 73
Mail: marta.dybula@instytutpolski.org